In de reeks zomerbabbels laten we vandaag Guy Martens aan het woord. De algemeen directeur van Martens Glasindustrie is tevens voorzitter van het Lokaal Ondernemersnetwerk Voka Kempen Noord met de stad Hoogstraten en de gemeenten Baarle-Hertog, Merksplas en Rijkevorsel. Hij geeft zijn visie over de huidige economische omstandigheden.
Martens Glasindustrie heeft in het voorjaar van 2013 een moeilijke periode achter de rug, met eerder zaaien dan oogsten. “We hebben het vooral de eerste vier maanden moeilijk gehad aangaande de omzet”, verklaart Guy Martens. “Dit had vooral te maken met de lange winter en met de Nederlandse markt die voor ons met meer dan 40 procent is terug gevallen. Dit heeft natuurlijk voor de nodige uitdagingen gezorgd om toch het hoofd boven water te houden.” Martens heeft het hoofd niet laten hangen. “We hebben een aantal projecten in de steigers gezet om voor “onze” toekomst te zorgen. Daarnaast zal maart 2013 ons altijd bijblijven als de meest zwarte bladzijde uit onze geschiedenis. En dit door een dodelijk arbeidsongeval van één van onze werknemers in onze productie … dit vergeet je nooit.
Een dodelijk arbeidsongeval van één van je medewerkers in de productie, dat vergeet je nooit.
LUISTEREN NAAR VERANDERENDE MARKT
De veranderende markt, waarbij bedrijven en consumenten steeds meer rechtstreeks bij de bron willen kopen, komt op. “De behoefte aan een groothandel die er nog tussen zit, neemt steeds verder af”, concludeert Martens. “Martens Glasindustrie heeft daar goed naar geluisterd en past zich, als eerste grote glasfabriek, aan naar de veranderende vraag. Het marketingprincipe is eenvoudig, vraag en aanbod bepaald de vorm waarin producten ‘vermarkt’ worden. Wanneer de markt deze tendens vertoond, kun je dat naast je neerleggen en denken ‘het zal mijn tijd wel duren’ of proactief meegroeien met de markt.” Martens Glasindustrie heeft daarop een complete E-box ingericht, die in de eerste helft van september online gaat. “Via deze E-box kan de consument prijs- en productinformatie ophalen, terwijl de vaste relaties, via een vaste inlogcode direct hun prijzen te zien krijgen, maar ook hun orders rechtstreeks ingeven. Ook de consument kan uiteraard de order rechtstreeks plaatsen. Een consument (maar ook professionele afnemers) willen echter vaak advies hebben en zullen het inmeten zelf vaak te riskant vinden. Martens Glas Industrie erkent deze behoefte en voorziet in een inmeet en adviesservice.” In België wordt vanuit de drie toonzalen geadviseerd en worden montageopdrachten uitgevoerd.
Voor de Nederlandse markt heeft Martens Glasindustrie met Martens Glas Design een volledig nieuwe service ontwikkeld. “Hier adviseren wij consumenten en bedrijven vanuit een ‘glaslodges’. Dat zijn compacte, grotendeels digitale toonzalen. We bieden de complete offerte aan, inclusief de maatvoering en montage ter plaatse.” De pilotstore wordt samen met de E-box in september geopend.
We zullen met z’n allen moeten blijven knokken voor onze positie.
Martens Glasindustrie koos bewust een jaar geleden om deze nieuwe weg in te slaan. ”We zien dat we op deze wijze vooruitstrevend en adequaat de uitdagingen van deze tijd het hoofd kunnen bieden. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in op deze wijze de toekomst van onze glasfabriek zeker te stellen en zodoende ook aan de werkgelegenheid van onze streek te kunnen blijven bijdragen.”
INNOVATIE
Martens Glasindustrie trekt ook de kaart van de innovatie. “We gaan digitaal printen op glas in fotokwaliteit. Dit product zal op de markt komen onder de naam Qpanel. Dit kwaliteitsproduct is tot stand gekomen door de samenwerking van een drukspecialist en een glasspecialist.”
Het najaar zal voor Guy Martens dus een drukke periode worden, maar tevens ook een zeer belangrijke. “Hier gaan we de fundamenten leggen voor onze toekomst. Het gezegde ‘het zal nooit meer hetzelfde zijn als vroeger’, is zeker van toepassing in onze sector.”
IN DE KEMPEN BLIJVEN
“Het is toch zeer belangrijk voor onze regio dat wij productiebedrijven de mogelijkheid geven om hier te blijven.” De Kempen heeft volgens Martens de mogelijkheden, de kennis en goede mensen. Toch wijst hij ook op de verantwoordelijkheid van de politiek. “Voor mij zijn er toch een aantal problemen waar het geen vijf voor twaalf voor is maar vijf na twaalf”, zegt Guy Martens. “Denk hierbij aan onze loonkost, maar ook niet te vergeten het mobiliteitsprobleem. Op deze twee zaken verliezen wij het van de concurrenten in de omliggende landen. Ik heb dan wel niet veel haar maar dat weinige gaat toch recht staan, als ik dan sommige politiekers hoor spreken en deze problemen niet ernstig nemen. Daarnaast zullen de bedrijven zelf ook inspanningen moeten doen. Ze gaan hun diensten moeten verbeteren, hun servicegraad aanscherpen. We zullen met z’n allen moeten blijven knokken voor onze positie.”
EEN BOEIENDE SECTOR
In zijn bedrijf legt Martens zich vooral toe op nieuwe projecten. “Dankzij een goed team van zo’n 50 medewerkers, kan ik dat ook.” Guy Martens zit zelf al meer dan 20 jaar in de glasindustrie. “In 2000 hebben mijn vrouw en ik het bedrijf van mijn ouders overgenomen”, blikt hij terug op zijn loopbaan. “In die 20 jaar is er enorm veel veranderd. En ik ben er van overtuigd dat de komende 5 jaar de glassector er nog anders zal uitzien. Het blijft voor mij een zeer boeiende sector.”