“Ik begon in 1996 met Lambregts & Co. Filip was er toen ook al bij. In 2016 hebben we onze lange samenwerking geformaliseerd, en is Filip als medevennoot in de zaak gestapt. Zo werden we Lambregts & Robben. Vlak na die omdoping zijn we verhuisd naar ons nieuw kantoorgebouw aan de Schorvoortstraat”, vertelt Jan.
In het kantoor werken intussen 18 medewerkers. “Nu willen we ons kantoor verder ontwikkelen tot een grotere entiteit met voldoende aantrekkingskracht voor medewerkers, waarbinnen ze kunnen doorgroeien en specialiseren”, pikt Filip er verder op in. “Doorheen de jaren hebben we veel ervaring en vaktechnische kennis opgedaan. We willen nu verder groeien in functie van het welzijn en comfort van onze medewerkers, om hen in te zetten op hun kwaliteiten.”
Eilandcoaches
Daarin is een rol weggelegd voor Annick, die naast office manager ook chief happiness is. “We vinden het belangrijk dat onze medewerkers gelukkig zijn op de werkvloer. Je spendeert toch veel uren per dag op het werk – hoewel er nu door corona wel meer telewerk is – dus het moet goed klikken én je moet ingezet worden volgens je kwaliteiten. Soms willen we mensen wel triggeren om buiten hun comfortzone te gaan, bijvoorbeeld met een teambuilding. We zijn nu ook met een project gestart waarin we onze eilandcoaches meenemen in een professioneel groeitraject.”
Het accountantskantoor en de sector zelf heeft in die tijd een hele evolutie ondergaan, zegt Jan. “Van de week bedacht ik me toevallig nog dat de tijd gewoon gevlogen is. Als je ‘kwarteeuw’ zegt, dan besef je pas hoeveel tijd dit is. Er is best wel wat veranderd. Ons beroep was toen ‘boeken houden’. Als die in orde waren, hadden de klanten geen last met overheden en waren ze daarmee tevreden. Vandaag komen er meer zaken op je pad en hebben klanten specifieke noden. Er komen bijvoorbeeld kinderen of een derde generatie mee in het bedrijf. Vroeger maakten we rapporten over cijfers van het verleden. Maar nu kijken we ook mee hoe de toekomst er kan uitzien. Hoe zorg je als ondernemer dat je bedrijf over 5 jaar nog bestaat? “
Spotify
Filip pikt hierop in. “Dat is voor ons ook een leuke evolutie. We zijn er van overtuigd dat we door onze eigen onderneming nu beter advies kunnen geven. In elke stap die je zelf als ondernemer zet, doe je ervaring op en kan je dit mee toepassen en aanhalen in andere dossiers. Van ondernemer tot ondernemer.” Bij Lambregts &Robben klopt een goede mix van bedrijven aan, maar vaak zijn het toch Kempisch-familiaal gedreven kmo’s. “Dat gaat van klein tot wat groter. Van iemand met een bijberoep tot bedrijven met 200 medewerkers op de payroll. Bij het ene bedrijf doen we vooral de boekhouding, en bij anderen is het ook opvolging en advies. De Kempen is een rijke bodem voor familiebedrijven.”
“We willen ook inspelen op de vragen van ons doelpubliek”, vertelt Jan. “Zo zijn we dit jaar gestart met het opnemen van podcasts. Op Spotify staan verschillende afleveringen over allerlei onderwerpen en gesprekken met ondernemers. Het kan gaan over de dynamieken van familiebedrijven, over de zaken die dan kunnen leven.” Voor Annick – die ook chief marketing is op het kantoor – is het belangrijk om mee te gaan in vernieuwende manieren van communicatie. “Jongeren en ondernemers zitten niet meer in de Gouden Gids te kijken. Daarom willen we op verschillende kanalen aanwezig zijn en informatie kunnen geven.”
“We hebben nu 25 jaar geschiedenis geschreven, en kijken uit naar de volgende 25 jaar. Misschien niet de ambitie om zelf nog zo lang actief te blijven, maar we denken wel verder aan continuïteit voor de toekomst”, zegt Jan. “En we kijken hier met goesting naar, ondanks de uitdagingen die de accountancy sector voor zich heeft. We denken aan het functioneel-digitaliseren, om vlotter te communiceren. Of personeelswerving is ook een hot issue, want er zijn weinig kandidaten voor vacatures. En we moeten ook blijven inspelen op vragen en noden van onze klanten. Door te specialiseren houden we het kennisvlak op kantoor hoog, en kunnen we onze mensen laten doorgroeien.”