Summersessions is een atypisch festival. Het wordt niet georganiseerd door een vereniging of een bedrijf, maar door een echtpaar, Wlad en Kim, die ook de zaakvoerders van het restaurant Lamuso zijn. Hoe het festival moet worden georganiseerd, wie er op de affiche staat en hoe alles kan worden betaald, wordt besproken aan de keukentafel.
Net als andere festivals zijn de eerste edities van Summersessions verlieslatend geweest. Organisaties houden daar rekening mee. Voor een organiserend echtpaar is dat minder vanzelfsprekend. Maar ze houden vol. Ooit moeten die cijfers groen kleuren. “Is deze editie het festival van de laatste kans?”, wil een journalist weten. Kim en Wlad kijken elkaar aan. “Misschien”, zeggen ze. “Maar we hebben veel geleerd uit de organisatie van de vorige edities. We kenden iets van optredens organiseren, maar niets van podia bouwen of hekwerken huren. Nu wel. We hebben daardoor sterk kunnen snoeien in de uitgaven. We hebben ook lang gediscussieerd over de prijzen. Al hebben we liever een vol plein dat ook consumeert dan hoge toegangsprijzen.”
“Summersessions wordt keigoedkoop”, belooft Wlad. Kim reageert: “Nee, niet keigoedkoop. Aantrekkelijk!” De kleine discussies tijdens de voorstelling van de affiche verraden hoe heftig het er aan die keukentafel aan toe is gegaan. Maar dat is logisch. “We willen iets kunnen neerzetten waarover ze ook in Eindhoven of aan de kust praten”, zegt Wlad. “En het moet erg goed zijn om de Turnhoutenaar te overtuigen. We horen dat ook van anderen: Turnhoutenaars zijn een moeilijk publiek. Als het hier lukt, lukt het overal. Maar als ze in kleine dorpen als Werchter of Dranouter een succesvol festival organiseren, moeten we dat toch ook in deze centrumstad kunnen?”
Andere formule
De formule van Summersessions wijzigt. Geen drie, maar twee dagen. “Tenzij een of enkele bedrijven op het Warandeplein een event willen plannen”, zegt Kim. “Het podium en de accommodatie blijven drie dagen staan. Maar zelf organiseren we geen derde festivaldag meer. Wij willen al onze energie in die twee dagen stoppen.”
Het moet erg goed zijn om de Turnhoutenaar te overtuigen. We horen dat ook van anderen: Turnhoutenaars zijn een moeilijk publiek.
Wlad Pokoik
De affiche ziet er ook anders uit. Niet meer één headliner per dag, maar drie grote namen. “We dachten dat het moeilijk zou zijn om dat voor elkaar te krijgen, maar het tegendeel is waar”, ervaart Wlad. “Sommige artiesten bieden zichzelf aan. Ze komen graag naar Summersessions, en ze komen ook graag terug.”
Wlad zegt het niet, maar de grootste naam die opnieuw op de affiche staat is Bart Peeters. “Hij houdt van Turnhout”, geeft Wlad toe. “En hij houdt van Summersessions. Na zijn vorige concert kwam zijn broer en manager Stijn naar me. Ik dacht dat er iets niet in orde was. Het tegendeel bleek waar. Stijn keek me recht in de ogen en zei: ‘Ik kan me geen ander festival herinneren waar Bart zich vanaf het eerste moment zo goed heeft gevoeld’. Die heeft mijn hart gebroken.”
“Geraakt”, haast Kim zich om haar man te verbeteren. “Niet gebroken, maar geraakt!” Wlad is in Frankrijk geboren en opgegroeid. Hij spreekt nagenoeg perfect Nederlands, maar met spreekwoorden en zegswijzen worstelt hij nog. “We maken er een erezaak van om niet alleen het publiek, maar ook de artiesten in de watten te leggen. We vragen hun niet om een selfie, maar bieden een koffie aan. We behandelen de artiesten net als onze gasten in het restaurant.”
Bekende namen
Summersessions vindt plaats op 2 en 3 augustus. Wat mogen we verwachten? “Sonny opent met Mother Mercury het festival. Hij won het VTM-programma Starstruck met zijn Freddy Mercury-tribute. Hier staat hij met een liveband, die Queen weer tot leven brengt. Vrijdag staan ook K’s Choice en Hellmut Lotti Goes Metal op het programma.”
We maken er een erezaak van om niet alleen het publiek, maar ook de artiesten in de watten te leggen.
Kim Langewouters
“De tweede festivaldag krijgt een poppy toets”, vult Wlad aan. “Dan komen Mama’s Jasje, Stan Van Samang en we sluiten het festival af met Bart Peeters. Ik denk dat we met dit programma Turnhout op de kaart kunnen zetten. We gaan ook tussen de optredens iets doen met het publiek. Ik wil niet de organisator zijn die iets creëert voor een publiek, maar ik wil samen met de toeschouwers een fijn festival maken. Ik ben overtuigd dat we dat kunnen. En als het niet lukt: we hebben het tenminste geprobeerd.”
Goedkope tickets
“Wat denk je dat dit jou zal kosten?”, vraagt Wlad ons. We overleggen, zoeken naar de prijzen van vergelijkbare festivals of concerten. “Niets”, zeg ik. “Typisch. Jij bent een Turnhoutenaar”, reageert Wlad. De herinnering aan de vermaarde Vrij-Dagen is nog niet vervaagd. Gratis zal het niet zijn. Maar veel scheelt het niet. “We openen de verkoop vrijdag 15 maart om 10 uur”, zegt Kim. “Early birds kunnen tot 15 april dagtickets kopen voor 26 euro. Een ticket voor het hele festival bieden we aan voor 50 euro. Na die eerste maand kosten de toegangskaarten 32 euro voor één en 56 euro voor twee dagen. Voor de late beslisser vragen we aan de deur 40 euro per dag.”
We rekenen snel. 26 euro per dag, dat is minder dan wat we elders voor een concert van slechts één van de artiesten op de affiche zouden betalen. Keigoedkoop, zoals Wlad eerder zei. “We zijn in Turnhout”, verklaart Wlad. “Ik heb de stadsmonitor gelezen. Er is hier veel misnoegdheid. Ik geloof er rotsvast in dat we dat gevoel kunnen keren.”