Yves Lannoy Ballooning is gespecialiseerd is ballonvaarten, en richt zich hierbij vooral op de b2b-markt. “We exploiteren vooral ballons van onze klanten, zoals radio Nostalgie, Plopsa en RTV. Bedrijven zetten een luchtballon in als pr-tool om klanten mee de lucht in te nemen. Ze geven bijvoorbeeld een ballonvaart weg bij een aankoop”, zegt Yves Lannoy.
“We opereren in het hele land, en hebben ook klanten over heel België. We merken dat – ondanks de corona – de interesse groot is. Er waren dit jaar geen beurzen, dus die pr-kost viel voor veel bedrijven weg. Bedrijven willen klanten ook meer beleving aanbieden, en dan is een luchtballon een goede keuze. Het geeft ook een heel opvallende visibiliteit natuurlijk.”
Een nieuwe luchtballon is een investering die heel wat jaren loont. “Een nieuwe luchtballon kost tussen de 60.000 en de 120.000 euro. Voor de levensduur rekenen we in vlieguren, maar ongerekend in tijd zou zo’n ballon ongeveer 6 à 7 jaar meegaan. Maar de ballon die we nu vervangen hebben door de nieuwe van Minerva, vloog al 12 jaar.”
Momenteel is het door de coronavoorschriften verboden om ballonvluchten met publiek te maken. “Het is een moeilijke tijd, maar voor wie niet, natuurlijk.”