JefMariën

Wondernemer Jef Mariën, Business Telecom & Solutions

Van kleine kmo’s tot grotere bedrijven en van één simkaart tot wel 500 smartphones. Business Telecom & Solutions kan feilloos op de noden van elk bedrijf inspelen. Dat doet de zaak uit Herentals al 25 jaar lang. Eerst onder de vleugels van Van Looy en sinds vorig jaar onder een eigen naam. “Internet en smartphones zijn alsmaar meer het kloppende hart van een bedrijf. Wij staan dan ook continue ten dienste van onze klanten”, zegt zaakvoerder Jef Mariën.

Het ontstaan van Business Telecom & Solutions start begin jaren 80 bij Van Looy, een bedrijf uit Herentals in auto-onderdelen. De telecommunicatie kende toen een opmars in de autowereld, waardoor er al snel een gespecialiseerde afdeling binnen de organisatie ontstond. Jef Mariën was er reeds vanaf het begin bij. “In die tijd was de combinatie een zeer logische keuze, maar vandaag kunnen beide bedrijven zonder problemen apart functioneren. Vandaar dat we de keuze hebben gemaakt om autonoom verder te gaan. We zetten verder wat we al die jaren deden met een nog uitgebreidere dienstverlening.”

Business for Business

Business Telecom & Solutions kiest al 12 jaar lang voor Orange als exclusieve businesspartner. De zaak levert internet, gsm-abonnementen en vaste lijnen aan klanten uit de Kempen, maar ook daarbuiten. “Uiteraard geven wij advies op vlak van onze producten. Daarnaast investeren wij sterk in de bijkomende service die daar rondhangt. Internet en telefonie zijn vandaag belangrijker dan ooit in de zakelijke wereld. Als er iets hapert, dan lijdt ook de business daar onder. Daarom staan wij dag en nacht paraat voor wanneer er zaken moeten worden bijgestuurd. Wij reageren daar dan uiterst snel op zodat de klant met een gerust hart zijn activiteiten kan verderzetten.”

Verder slaagt Business Telecom & Solutions erin om het verschil te maken door een lange termijnvisie met zijn klanten na te streven. “We bekijken steeds waar een klant naartoe wil en hoe we dat samen kunnen realiseren. Effectief meedenken met klanten is voor ons van goud waarde. Het legt de basis voor een goede en transparante samenwerking.”

Generatie Y

De klanten zijn in de loop der jaren bovendien heel wat veranderd. “Er is stilaan een opkomst van een nieuwe generatie bedrijfsleiders die anders over telecom denken. Dat maakt het boeiend. Voor ons is het dan belangrijk om open te staan voor hun ideeën, die vervolgens te synchroniseren met onze dienstverlening en daarna te kijken wat we ermee kunnen aanvangen.”

Een voorbeeld van een verrijkende ervaring is die met een klant uit de landbouwsector. Ook voor hen wordt data onmisbaar met de toenemende automatisering in die branche. Zo kunnen applicaties meten hoe een koe zich gedraagt, hoeveel melk ze geeft, en dergelijke. “Dat zijn zaken waar je niet meteen bij stil staat, maar ze zetten je wel aan tot nadenken. Zo heeft iedereen wel belang bij data. Het wordt overal bij betrokken, in elke bedrijfsactiviteit en sector. De mogelijkheden zijn eindeloos en dat merken we hoe langer, hoe meer.”

Data, data en nog eens data

De cijfers liegen er niet om. Het gemiddelde dataverbruik van een individuele businessklant bedraagt 1,8 gigabyte per maand. Elke drie maanden stijgt dat verbruik ongeveer met 300 à 400 megabyte. “Datacommunicatie is de toekomst. Welke toepassingen er nog allemaal gaan bijkomen, kunnen we moeilijk voorspellen. Dat kan van de ene op de andere dag veranderen. Het is dan zaak om snel, maar wel beredeneerd mee op de kar te springen.”

Om in te spelen op dat toenemende verbruik, pakt Business Telecom & Solutions alvast uit met een nieuwigheid. Voortaan biedt de zaak een interessante extra voor wie zich een totaalpakket van Orange aanschaft. “We merken een enorme vraag naar data. Daarom verdubbelen we voortaan de beschikbare hoeveelheid voor klanten die het volledige vertrouwen aan Orange geven. Voor de echte grootverbruikers bieden we dan weer een bundel van 100 gigabyte op mobiele toestellen.”