Softwareontwikkelaar WinFakt! uit Mol lanceerde deze week een online versie van zijn facturatiesoftware. “Tot op vandaag hielden wij vast aan onze strategie van geïnstalleerde software die lokaal werkt vanop iemands pc”, stelt zaakvoerder Patrick Mast. “Na twee jaar denkwerk en ontwikkeling lanceren we nu een online alternatief. Een factuur of offerte ter plaatse bij de klant opmaken en meteen afprinten of doormailen? Geen probleem! En dat is nog maar het begin.”
De primeur om WinFakt! Online in gebruik te nemen, was weggelegd voor de chocolade- en confiseriespecialist Meynendonckx uit Turnhout. Zaakvoerder Johan Meynendonckx: “Dankzij WinFakt! Online noteren onze vertegenwoordigers ter plaatse bij de klant hun bestellingen rechtstreeks in de software. De administratie start meteen met de verwerking van het order, waardoor de leveringen sneller gebeuren. Dit spaart onze vertegenwoordigers bovendien heel wat uren om ’s avonds nog de vroegere geschreven bestelbons over te typen of te faxen naar onze administratie.”
WinFakt! uit Mol telt 18 medewerkers. Het bedrijf ontwikkelt al meer dan twintig jaar facturatie- en boekhoudsoftware. Naast de bestaande lokaal geïnstalleerde software ontving WinFakt! een groeiend aantal vragen voor een online alternatief. “Steeds meer ondernemers ontdekken de mogelijkheden van de cloud en hebben er ook vertrouwen in.” WinFakt! werkte achter de schermen twee jaar aan het online facturatieprogramma.
WinFakt! Online werkt, zonder enige installatie, in elke webbrowser en is via gebruikersnaam en paswoord altijd en overal bereikbaar. “Momenteel kan je het programma al gebruiken met een tablet, binnenkort zelfs ook met de smartphone. Een loodgieter die ter plaatse meteen zijn factuur opmaakt en het naar de klant doormailt.Twee medezaakvoerders die elk van thuis uit facturen opstellen. Vertegenwoordigers die met een tablet bij klanten offertes maken en bestellingen plaatsen. Of een baas die op vakantie ’s avonds zijn dagomzet wilt controleren. Het kan allemaal met WinFakt! online.”
De mogelijkheden breiden bovendien voortdurend uit. “Bedoeling is om de online basisversie stelselmatig aan te vullen met nieuwe apps waarop gebruikers in de software eenvoudigweg kunnen intekenen. Elke gebruiker betaalt een lage maandelijkse abonnementskost, afhankelijk van het aantal geactiveerde apps.”
Dankzij de dubbele strategie met de traditionele facturatiesoftware en het nieuwe online alternatief ziet WinFakt! voor zichzelf heel wat extra groeipotentieel. “Wanneer dit nieuwe product aanslaat, stellen we meerdere aanwervingen van nieuwe medewerkers in het vooruitzicht. Online kent weinig grenzen. We mikken in een eerste fase op een honderdtal nieuwe online klanten per maand.”