VDH-Machines uit Oud-Turnhout, gespecialiseerd in de engineering van zware logistieke machines, pakt uit met een wereldprimeur. Voor een Nederlands bedrijf ontwierp het de eerste AGV-truck met een laadvermogen van 32 ton. AGV staat voor Automatisch Geleid Voertuig. “De truck brengt zware metalen profielen van de ene hal naar de andere zonder dat er een begeleider aan te pas komt”, zegt zaakvoerder Henk van der Heijden.
“Bijzonder is verder dat de truck rijdt op elektriciteit, waardoor hij geen uitlaatgassen uitstoot en geen lawaai maakt zodat hij ook milieuvriendelijk is”, gaat van der Heijden verder. “Dat was een vraag van de klant.” Die klant is van den Brink Constructie & Montage uit Kootwijkerbroek in Nederland. “Het was de eerste keer dat zij bij ons kwamen aankloppen.”
Hefsysteem
“Verder is de truck uitgevoerd met een hefsysteem om een frame met de 32 ton lading op te tillen en te transporteren. De ladingen hebben soms een lengte van 28 meter en daarom plaatsten we wielen die 360 graden kunnen draaien. De truck rijdt zowel binnen als buiten op automatische geleiding. Aan de ene kant van de straat ligt de constructiehal en aan de andere kant de montagehal.”
Of er dan geen gevaar is dat hij ergens tegen botst? “Hij rijdt aan een snelheid van 2 km per uur”, krijgen we als uitleg. “Wanneer hij op minder dan 2 meter van een obstakel komt, vermindert de snelheid. Is dat op 1 meter, dan stopt hij.”
Henk van der Heijden ziet de belangstelling toenemen voor Automatisch Geleide Voertuigen. “Dat is de toekomst”, weet hij.