Tijdens de Week van de Korte Keten zetten korte keten-producenten, gemeenten, de Vlaamse provincies, Steunpunt Korte Keten en VLAM lokale producten extra in de kijker. “En dat is zeker nog nodig”, weet gedeputeerde Kathleen Helsen (CD&V). “Er komen ieder jaar verkooppunten bij. In de provincie Antwerpen waren dat er weer 23, maar dat hogere aantal vertaalt zich niet meteen in de verkoopcijfers.”
“Tijdens de pandemie zagen we een piek in het koopgedrag en kocht iedereen rechtstreeks bij de boer. Meteen na de coronaperiode trok iedereen evenwel meteen terug naar de supermarkt om inkopen te doen. Daardoor vormt de korte keten momenteel slechts een klein percentage van het koopgedrag. Acties zoals de Week van de Korte Keten blijven dan ook nodig.”
Tijdens de vorige edities spitste de campagne zich vooral op het in contact brengen van producenten met consumenten. “Nu focussen we bovendien op het ondernemerschap”, aldus nog Kathleen Helsen. “We brengen de producenten in contact met ondernemers die met de producten aan de slag gaan.”
Het (vroege) startschot voor de zevende editie werd maandag dan ook niet toevallig gegeven in restaurant Joels in Laakdal, waar chef Johan Ariën vaak kookt met lokale producten. “Ik werk structureel samen met vijf of zes leveranciers uit de buurt. Ik ben grote fan van lokale producten, vooral om de smaak. Producten die recht van het veld komen, zijn smaakvoller dan wanneer ze eerst drie weken onderweg geweest zijn. Bovendien koester ik de kameraadschap. Met lokale producenten krijg je sowieso een nauwere band.”
Restaurant Joels werkt bijvoorbeeld nauw samen met Morango Fruits uit Laakdal. “Vroeger vertrokken al onze aardbeien steevast naar het buitenland, maar nu hou ik de lekkerste voor de lokale verkoop”, verklapt zaakvoerder Stef Engelen. “Ik werk samen met een twintigtal lokale ondernemers. Net zoals Johan koester ik de nauwe contacten onder het motto: beter een goede buur dan een verre vriend. Ik vind het ook belangrijk dat we door dergelijke samenwerkingen onze ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen.”
Voor De Aspergehoeve zijn het momenteel uiteraard drukke tijden, maar ook Ben Paepen presenteerde zijn witte goud tijdens de persvoorstelling. “De korte keten zit als het ware in mijn DNA”, vertelt de Geelse aspergeboer. “In de jaren 90 richtten mijn ouders de hoeve op. Toen de prijzen van de asperges kelderden, zette mijn vader een bord buiten aan de hoeve. Dat was dus eigenlijk de korte keten avant la lettre.”
“Ik werk nauw samen met verschillende ondernemers. De betere restaurants kopen immers steeds vaker bij de korte keten. Concreet heb ik drie klanten met een Michelinster en tien klanten met een Gault&Millau-vermelding. We leveren smaak en kwaliteit en dat in verschillende prijscategorieën. Zo hebben we verse producten voor ieders budget.”
Naar aanleiding van de Week van de Korte Keten loopt van 18 mei tot en met 30 juni een spaaractie. Bij elke aankoop bij een deelnemende korte keten-producent krijg je een sticker en een volle spaarkaart levert een houten lepel op en misschien zelfs een landbouwbelevingsweekend.