Nog de hele week staat de korte keten centraal en dat is geen overbodige luxe. “Tijdens de pandemie vonden veel mensen de weg naar de boer voor verse producten, maar na corona minderde dat opnieuw”, weet gedeputeerde Kathleen Helsen (CD&V). “Vorig jaar hielden we een enquête en daaruit bleek dat er zes procent minder gekocht wordt bij lokale producenten. Daar vind je nochtans de lekkerste en meest verse groenten. Shoppen bij lokale boeren is een kwestie van gewoonte en door de kinderen het met de paplepel in te geven, hopen we ouders te motiveren om thuis hetzelfde te doen. De korte keten zorgt immers voor een gezonde samenleving. Niet alleen eten we dan allemaal verse en gezonde producten, er zal ook minder mobiliteit zijn.”
De nieuwe campagneweek werd maandag op gang geschoten in aanwezigheid van CSA-bedrijf Groentegeweld uit Ravels. “Wij zijn veel meer dan alleen maar boeren”, weten Willem Van Pelt en Dirk Hendrix. “Er wordt van ons verwacht dat wij volwaardige ondernemers zijn met aandacht voor communicatie en educatie.” In de provincie Antwerpen zijn 184 ondernemers geregistreerd bij ‘recht van bij de boer’, maar ook veel bedrijven of boeren verkopen hun producten rechtstreeks zonder zicht te registreren. Momenteel ligt de nadruk bij de korte keten op voedsel, bloemen en planten. Een voorstel om ook hout te vermarkten zit in de pijplijn.