Met de uitgifte van een glossy magazine van 78 bladzijden is de campagne Liever Lokaal in Retie nu officieel van start gegaan. Met professionele fotografen en copywriters heeft Retie een prachtig ‘boekske’ uitgegeven dat je zo naast Vogue en andere gerenommeerde mode- en lifestylebladen kunt leggen. Alleen staan er geen internationale celebrities in, maar wel 36 lokale slagers, kappers, kruideniers en caféhouders, elk met hun verhaal en hun producten, diensten en kwaliteiten. Het exclusieve magazine kun je vanaf vandaag op tal van plaatsen in de buurt gratis inkijken of meenemen, onder meer bij de deelnemende handelszaken zelf, maar ook in het gemeentehuis, wachtzalen van dokters en tandartsen, cafés, hotels en B&B’s.
5 euro per week
Het idee achter de campagne is geniaal in zijn eenvoud: aan de inwoners wordt niet meer gevraagd dan gewoon elke week voor 5 euro iets te consumeren of te kopen in een winkel of horecazaak onder de eigen kerktoren en zo jezelf, de economie én het verenigingsleven in je dorp levend houden. “Al het geld dat je uitgeeft in een lokale winkel of horecazaak, vermenigvuldigt zich met vijf. Dat heeft de campagne Totally Locally in Wales aangetoond”, zegt schepen van Lokale Economie Koen Claessens (Nieuw Retie).
Een evidente troef van lokale winkels is dat ze dichtbij zijn: je geraakt er met de fiets of zonder veel benzine te verbruiken. Maar daarbovenop zijn ze volgens Claessens ook essentieel om het dorp kwiek en veerkrachtig te houden. “Zij zorgen voor tewerkstelling, zijn de sponsors van onze verenigingen en brengen leven in het dorp. Winkels zijn ontmoetingsplekken. Vaak organiseren middenstanders braderijen en andere activiteiten die de mensen samenbrengen. In Wales is het bewijs geleverd: met een kleine wekelijkse uitgave bij de bakker of slager om de hoek behoud en creëer je aantrekkelijke winkels, een vitaal dorp en goed ondersteunde verenigingen.”
Nog vijf andere gemeenten
De komende weken en maanden worden nog tal van andere wervende acties opgezet om de Retienaren te stimuleren om meer lokaal te denken en te besteden. Een van de eerste initiatieven wordt de eindejaarsactie van de Retiese handelaars en winkeliers. Later wordt het project nog verder uitgerold in Balen, Oud-Turnhout en drie andere gemeenten in Vlaams-Brabant. Het economische proefproject geniet logistieke en financiële steun van de betrokken gemeenten, maar ook van het provinciebestuur en de Europese Unie.