Het bruto binnenlands product (BBP), de som van alle goederen en diensten geproduceerd in een jaar tijd, bedroeg voor 2022 – het meest recente jaar – 45,2 miljard euro. 26,6 miljard komt van het arrondissement Turnhout, 18,6 miljard van het arrondissement Mechelen. De regio maakt een sprong van 2,9 miljard euro ten opzichte van 2021.
“Die grote sprong in extra toegevoegde waarde is vooral gecreëerd door de industrie (+1,4 miljard vergeleken met 2021) en de groot- en kleinhandel (+400 miljoen). Die hebben na corona terug een boost gekregen. Ook in de gezondheidssector is die toegevoegde waarde gestegen in 2022 met 447 miljoen euro”, zegt Wim Brillouet van Voka Mechelen-Kempen.
Opvallend: terwijl in Vlaanderen het aandeel van industrie is gedaald de voorbije 10 jaar, neemt die in de regio Mechelen-Kempen licht toe. “De industriesector was in 2012 in deze regio goed voor 30 procent van de toegevoegde waarde. Dat aandeel is in 2022 nog gestegen naar 32 procent. In heel Vlaanderen zit de industrie nu op 19 procent. De sector is dus de motor die ervoor zorgt dat onze regio vooruitgaat”, zegt Brillouet.
“Dat is een troef en een unieke situatie, maar het maakt de regio aan de andere kant ook kwetsbaar. In 2023 en 2024 heeft de industrie het een pak moeilijker. Kijk wat we meemaken met het stikstofarrest en recent het ‘Waterarrest’. Die impact zal zeker voelbaar zijn in de toekomstige cijfers.”
Vijf uitdagingen
Met een groei van 2,9 miljard euro nestelt de regio Mechelen-Kempen zich bij de sterkste groeiers van Vlaanderen. “De grond is vruchtbaar in onze regio. En in het dossier van busbouwer Van Hool hebben we getoond dat onze regio een grote klap kan opvangen. Maar dat kan alleen maar als de bedrijven errond sterk genoeg zijn. Op dat vlak zien we vijf grote uitdagingen. Die schuiven we richting de gemeenteraadsverkiezingen naar voor”, zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen.
“Zoals vlottere vergunningen, meer mensen aan de slag en voldoende grond om te ondernemen. Topics waar lokale besturen vat op hebben. In de laatste rechte lijn naar de verkiezingen willen we de stem van de ondernemer nog verder versterken. Met de campagne ‘Elke seconde telt’. Ondernemers kunnen hun stem nog laten horen op: www.elkesecondetelt.be. Met als doel: samen onze regio nog verder uitbouwen tot de ‘Turbo van Vlaanderen’.”