BAARLE-HERTOG – De Belgisch-Nederlandse enclavegemeentes Baarle-Hertog en Baarle-Nassau werken samen aan het instellen van een algeheel verbod op doorgaand vrachtverkeer in de gezamenlijke dorpskern. Nog steeds kiezen veel vrachtwagenchauffeurs voor de weg doorheen het centrum, hoewel vorig jaar een ringweg is geopend.
De nieuwe ringweg die de dorpskern van Baarle moest ontlasten, wordt nog onvoldoende gebruikt. Dat leidt tot irritatie bij de bewoners, stellen beide gemeentebesturen vast. Daarom werken de lokale besturen van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau nu samen aan een algemeen verbod voor doorgaand vrachtverkeer. “Hertog en wij zijn ervan overtuigd dat we dit verbod moeten invoeren, maar het is niet zo simpel als borden plaatsen en klaar is Kees”, weet wethouder Hans van Tilborg van Baarle-Nassau. “Het ligt iets ingewikkelder. Dus daar wordt aan gewerkt.”
Weinig effect
De opening van de randweg in Baarle-Hertog/Nassau werd in de zomer van 2019 met een groot feest ingehuldigd. Na veertig jaar en ettelijke juridische veldslagen was de ringweg er eindelijk en zou het zwaar verkeer definitief uit het centrum gebannen worden. Deels is dat gelukt. Uit de eerste metingen, die in december vorig jaar naar buiten werden gebracht, bleek dat het aantal vrachtwagens in het centrum daalde op de Alphenseweg en de Turnhoutseweg met de helft, maar op de Chaamseweg met amper 6 procent.
GPS hardnekkig
De beide gemeenten besloten daarop adviesborden te plaatsen bij de nieuwe rotondes om het doorgaand vrachtverkeer te adviseren de randweg te gebruiken. Op de borden staat aangegeven dat het beter is het GPS-systeem niet te volgen, maar de adviesroute te nemen. Daarnaast werden er op geregelde tijdstippen ook tekstkarren van de Belgische politie ingezet om chauffeurs te attenderen op de randweg. Aangezien chauffeurs die adviezen blijven negeren, gaan de gemeentebesturen nu over tot meer drastische maatregelen.