treinverkeer

Voka Mechelen-Kempen wijst op de nood aan een masterplan voor de regio Kempen

REGIO - Op basis van het nieuwe vervoersplan 2023-2026 van de NMBS zegt Voka Mechelen-Kempen dat er dringend nood is aan een masterplan voor de regio Kempen. “Belangrijke verbindingen, zoals een trein om het half uur op de lijn Brussel-Mol of de spoorontdubbeling op de lijn Herentals-Turnhout, zijn niet terug te vinden in het plan”, zegt Guy Beyens.

Het vervoersplan is eind maart goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS. Over het hele net wil de spoorwegmaatschappij 7,4 procent meer kilometers rijden tegen 2026. Goed voor meer dan 2.000 treinen extra per week. De nadruk ligt op extra aanbod rond de grote steden en op betere verbindingen in het weekend.

“Die inspanningen zijn zeker positief”, reageert Guy Beyens, senior adviseur bij Voka Mechelen-Kempen. “Net als de nieuwe verbinding S35. Die zal – vanaf december 2023 – op weekdagen rijden en daardoor heb je opnieuw om het half uur een trein tussen Antwerpen-Centraal en het station Noorderkempen. Maar we zien in het nieuwe vervoersplan bijvoorbeeld geen spoorontdubbeling op de lijn Herentals-Turnhout, geen halfuurfrequentie op de lijn Brussel-Mol op weekdagen, op de lijn Antwerpen-Heist-op-den-Berg-Aarschot op weekdagen of een verbinding Brussel-Turnhout in het weekend. Die zijn cruciaal als we écht werk willen maken van de modal shift.”