Voka-Kempen lanceert ‘Kempen Shipping Valley’

Antwerp East PortDe VS hebben hun Silicon Valley, de Kempen zijn ‘Shipping Valley’. Met die term wil Voka-Kempen de streek op de Vlaamse en internationale markt zetten. De Kempen heeft namelijk het dichtste kanalennet van Vlaanderen en die waterwegen worden steeds meer aangewend voor economische activiteiten.

Eerder al meldden we een stijgend aantal containers over de Kempense kanalen en berichtten we over nieuwe logistieke dienstverleners langs het Albertkanaal. “Op Antwerp East Port in Grobbendonk is straks al 75 procent van de beschikbare 115.000 m² ontwikkelingsruimte ingevuld die in handen is van de Groep Heylen. Sumitomo Warehouses, Bleckmann en Ceva Logistics hebben er een onderkomen gevonden, terwijl Meiko Europe en T.O.L. Natie zijn neergestreken op de aanpalende terreinen van Group Van Wellen. Op een half jaar tijd worden met het aantrekken van nieuwe klanten een 750-tal extra banen gecreëerd”, weet Voka-Kempen.

Minder vrachtwagens
“Dit slimme en schone vervoer zorgt ervoor dat er vele vrachtwagens minder rijden op onze toch wel overvolle Kempense wegen”, zegt gedelegeerd bestuurder Renilde Craps. Antwerp East Port behandelt jaarlijks 60.000 containers, op de terminal van BCTN in Meerhout zijn er dat 170.000. Die is daarmee de grootste inland containerterminal van de Benelux.

Voka-Kempen: “Nike heeft in Laakdal en Ham de grootste logistieke campus van Europa. Voor het nieuwe distributiecentrum in Ham wordt 99% van de producten aangevoerd via de waterweg. Ook andere bedrijven vervoeren een groot deel van hun producten via het water. Zo trekt betonbedrijf Kerkstoel uit Grobbendonk 80% van zijn grondstoffen aan via de binnenvaart en transporteert logistieke reus Kuehne+Nagel 90% van zijn inkomende stromen voor de magazijnen van Geel over het Albertkanaal. Bedrijven als Mars Belgium, Curbicubes, Kaneka, ADM Team Heavy Weight, Lubrizol, Belcofeed, ICL en Janssens-Smeets zijn eveneens vaste gebruikers van deze watersnelweg. En dan is er nog IOK Afvalbeheer dat inzet op het Watertruck+ project. Met dit concept van kleine en grote duwbakken wil men het gebruik van de kleine waterwegen in de Kempen nieuw leven inblazen. Kempen Shipping Valley zit dus in een stroomversnelling.”