Greet Aerts uit het centrum van Geel is geregeld klant bij een Chinees restaurant bij haar in de buurt. Drie weken geleden troffen zij en haar zoon kleine glasscherven aan in een portie bami met kip die ze hadden afgehaald. Toen ze ermee terug ging, kreeg ze van de Chinese uitbaters een nieuwe portie in ruil. Toen haar zoon daar de volgende avond van at, trof hij ook daarin een glasscherf aan. “Ik ben kwaad naar het restaurant gelopen om hen het glas te laten zien. Ik heb daar flink van mijn oren gemaakt en ben weer vertrokken. Thuis heb ik een mail naar het federaal voedselagentschap gestuurd met een foto van de glasscherven van de eerste avond”, zei ze daar toen over.
Het FAVV nam de klacht ernstig en stuurde enkele dagen later een controleur langs bij de gerespecteerde horecazaak. De dochter van de uitbaters, die zelf het Nederlands onvoldoende beheersen, maakt het eindverslag daarvan nu publiek. “Onze keuken en voorraadkamer werden uitgebreid gecontroleerd op glasdelen”, stelt ze. “Daarnaast hebben wij aan de controleur in detail de bereidingswijze van bami met kip uitgelegd. Na grondig onderzoek hebben wij een positief rapport gekregen. Wij vragen aan klanten die met twijfels zitten het FAVV te contacteren.”
Plastieken potten
De inspecteur schetst in het rapport uitvoerig de herkomst van de verschillende ingrediënten, de behandelingswijze en de manier waarop alles bewaard wordt. Ook de bereidingswijze wordt stap voor stap toegelicht. De nadruk ligt op het feit dat in het proces uitsluitend plastieken potten met deksel worden gebruikt.
“De plastieken potten staan omgekeerd in de keuken (er kan niets invallen)”, staat in het verslag. “In de keuken treffen we geen glas aan. De lampen van de dampkap en keuken zijn afgeschermd met plastieken lampenkappen. Niemand heeft glasscherven aangetroffen in de keuken en er zijn geen glazen materialen aanwezig in de keuken. Ook in het voorraadlokaal treffen we geen leeggoed van glas aan.”
In het verslag merkt de controleur op dat dezelfde klant twee keer glas vindt in een afhaalgerecht, maar er verder geen andere klachten zijn binnengekomen. Nochtans zouden volgens de inspectie toen veertien porties bami verkocht zijn, terwijl de groenten die erin verwerkt zaten ook in een twintigtal andere gerechten werden verkocht.
Opgelucht en aangedaan
De Chinese familie reageert opgelucht na het positieve verslag. Maar ze is tegelijkertijd aangedaan door de negatieve aandacht die het incident heeft gegeneerd. “Twintig jaar geleden zijn mijn ouders de uitbaters (van het Chinese restaurant, red.) geworden”, zegt de dochter. “Twintig jaar lang hebben zij met hart en ziel in ons restaurant gewerkt. Om nu te zien hoe onze zaak in zo een korte tijd te gronde wordt gericht, wij kunnen niet geloven dat dit de bedoeling is geweest.”
De klant die het verhaal aan het rollen bracht, verdedigde zich dat ze voordien altijd lekker gegeten had in de zaak. “Ik besef ook heel goed dat die uitbaters dat niet opzettelijk hebben gedaan. Ze waren even geschrokken als ons. Als het bij dat glas in die eerste portie was gebleven, had ik het gelaten. Maar toen er nadien opnieuw glas in zat, vond ik dat ik de mensen moest waarschuwen dat ze alert moesten zijn.”