Hilde Hanselaer MVOadvies Olen

Vliegende reporter – Sustainable Story: Kempische lanceert MVO in kaartspel-vorm

Hilde Hanselaer van MVOadvies begeleidt kmo’s en organisaties richting maatschappelijk verantwoord ondernemen. Haar leidraad zijn de 17 SDG’s die gebaseerd zijn op de fundamenten People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership. Ze ontwikkelde een spel om bedrijven op een toffe manier rond  maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen te laten werken, en om het debat op gang te brengen. Voor Made in Kempen legt ze graag uit waarom ze dit zo belangrijk vindt.

 

 

“Ik zat al een tijd met een ei, een vierkant ei, en ik kreeg het niet gelegd”, begint consultant Hilde Hanselaer van MVOadvies uit Olen. Toen ze haar wens op tafel legde bij haar grafisch vormgeefster, begon die mee te denken en was het ei wonderbaarlijk vlug gelegd.

 

 

Ze ontwikkelde een kaartspel rond de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties. “Je kan dit spel spelen met je baas, met collega’s, in de klas. Bedoeling is om inspiratie aan te reiken rond de materie van maatschappelijk verantwoord ondernemen, en om een denkproces op gang te brengen. Ideaal tijdens een workshop of teambuilding. Het zal je zeker voldoende stof tot discussie bezorgen.”

Hilde Hanselaer is de echtgenote van Sus Harzé, en ze was meer dan 20 jaar – waaronder zo’n 10 jaar met Sus aan het roer – actief in het familiale schrootbedrijf Harzé uit Herentals, tot ze het enkele jaren geleden verkochten. “In de schrootwereld waren we pioniers, toen we begonnen te werken rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het was ongezien in onze sector – toch de bakermat van de circulaire economie – maar in de jaren die volgden heeft de recyclagesector heel wat inspanningen geleverd. We waren toen zo gek nog niet.”