Het gemeentebestuur van Mol wil dit jaar nog starten met een groot rioleringsproject in Achterbos, gecombineerd met een veilige fietsverbinding van het gehucht naar Mol centrum. Afgelopen zomer liep het openbaar onderzoek naar dit project en de Vlaamse overheid verleent nu een omgevingsvergunning. Daardoor kan de gemeente Mol nu op zoek gaan naar een aannemer voor het project. Als alles verloopt zoals gepland, kunnen de werken dit najaar al van start gaan.
Het rioleringsproject omvat twee grote onderdelen. Het eerste deelproject is de vernieuwing en uitbreiding van het pompstation van Aquafin in de Boeretangsedreef. Dit pompstation leidt al het afvalwater van Achterbos en Sluis via een persleiding naar het waterzuiveringsstation in de Borgerhoutsendijk. Naast de vernieuwing van het pompstation is een nieuwe, grotere persleiding volgens een aangepast tracé noodzakelijk. Dit tracé loopt vanuit de Boeretangsedreef via de Peperstraat, Goorstraat, Sint-Apollonialaan en de Postelarenweg (richting Tortelstraat).
Het tweede onderdeel van het project is de vervanging van de oude riolering in de Sint-Apollonialaan, Sterrenstraat en Postelarenweg (tussen Sint-Apollonialaan en Tortelstraat) door een nieuw gescheiden rioolstelsel met een nieuw bufferbekken ter hoogte van de Millegemloop.
De vernieuwing van de riolering biedt een uitstekende kans voor een bovengrondse heraanleg van de Sint-Apollonialaan en de Sterrenstraat. Op dit moment heeft de Sint-Apollonialaan alleen vrijliggende fietspaden in de richting van Mol centrum. In de andere richting rijden de fietsers op de rijbaan. De gemeente Mol wil met de heraanleg twee vrijliggende fietspaden realiseren aan beide zijdes over de volledige lengte van de Sint-Apollonialaan. Naast de vrijliggende fietspaden wil de gemeente ook een voetpad aanleggen tussen de Ambachtsstraat en de Nijverheidsstraat. Op een later tijdstip komen de fietspaden tussen Tortelstraat en De Rooy aan bod.
De heraanleg van de Sint-Apollonialaan moet ook op andere vlakken de verkeersveiligheid verhogen. Zo worden alle kruispunten compacter waardoor ze een beter zicht geven op overstekende fietsers en voetgangers. Het kruispuntencomplex De Rooy – Sint-Apollonialaan – Bruggeske wordt eenvoudiger, onder meer omdat de bypass tussen De Rooy en Sint-Apollonialaan verdwijnt. Ook het kruispunt met Keirlandse Zillen en Nijverheidsstraat wordt herbekeken. Het nieuwe ontwerp geeft de as Keirlandse Zillen-Nijverheidsstraat maximale doorstroming.