vitopolis Foto: Marc Peeters

VITO brengt twee duurzame initiatieven naar Kamp C

Kamp C in Westerlo, het centrum voor duur­zaam­heid en innovatie in de bouw, is de volgende twee maanden nog meer een bezoek waard dan anders. Geïnteresseerden kunnen er kennismaken met VITOpolis, een interactieve tentoonstelling rond duurzaamheid. Ook de unieke belevingscontainer rond waterduurzame bedrijventerreinen staat momenteel in Westerlo.

“Als Mohammed niet naar de berg komt, dan komt de berg wel naar Mohammed.” Vanuit deze stelling besloot VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, vorig jaar om voluit te gaan voor VITOpolis een interactieve tentoonstelling rond duurzaamheid die in cycli van twee maanden Vlaanderen de volgende jaren zal doorkruisen. Nog tot 26 oktober is de expositie te gast op Kamp C.

De tentoonstelling is gratis en interessant voor jong en oud omdat de modules zo zijn samengesteld dat elke bezoeker er een uitdaging in kan vinden. Volwassenen krijgen inzichten in een duurzaam leven, scholen en jongerenverenigingen kunnen de expo zo bezoeken of er op school verder over praten via beschikbare lespakketten.

Maar ook voor bedrijven is een bezoek aan VITOpolis, al dan niet gekoppeld aan een vergadering of een netwerkmoment op Kamp C, een unieke opportuniteit. Zeker als er van de gelegenheid gebruik wordt gemaakt om ook de waterwinstcontainer te bezoeken.

Deze unieke, reizende waterbelevingscontainer van VITO richt zich immers specifiek op bedrijven. Droogte en wateroverlast voorkomen én beheersen zijn twee van de belangrijkste uitdagingen voor de volgende decennia. Bedrijven spelen hierin een cruciale rol. Op een interactieve en praktijkgebaseerde manier maakt de doorloop doorheen de container duidelijk hoe bedrijventerreinen samen winst kunnen halen uit water.

Het is de eerste keer dat zowel VITOpolis als de waterbelevingscontainer zich op dezelfde locatie bevinden. Dat komt niet in het minst door de locatie. Kamp C is hét centrum voor duurzaamheid en innovatie in de bouw en sluit dan ook nauw aan bij de ambitie van VITO, die duurzaamheid als rode draad heeft.

VITO en Kamp C zijn dan ook al langer goede bekenden met een gemeenschappelijk doel. “Kamp C is de ideale partner om VITOpolis de komende maanden te huisvesten”, vertelt Kathleen Helsen (CD&V), gedeputeerde van de provincie Antwerpen. “Naast duurzaamheid focussen zowel VITOpolis als Kamp C met projecten zoals de hybride leeromgeving zich op de jonge, nieuwe generatie om ze te inspireren en opvolging te verzekeren.”

VITOpolis kan individueel of in groep bezocht worden. De expositie richt zich vooral op bezoekers vanaf 12 jaar. Een maximum leeftijd is er niet. Kunnen omgaan met schermen is toch wel noodzakelijk. Wie over een gsm beschikt, kan een persoonlijke avatar maken, maar ook zonder gsm blijft een bezoek aan VITOpolis interactief en boeiend.

Wie het hele traject wil doorlopen heeft daarvoor ongeveer anderhalf uur nodig. Een bezoek aan de waterwinstcontainer kan enkel door bedrijven en andere, relevante, stakeholdersgroepen. Het bezoek na afspraak wordt begeleid door waterexperten van VITO en duurt ongeveer 45 minuten.