VitaeMobility gelooft onvoorwaardelijk in de toekomst van de elektrische auto. Ondanks alle tegenkanting die het project elektrisch rijden vandaag nog onder kent. “Ze verkopen nu een probleem. Maar wie wil er een probleem in huis halen”, zegt Gunter De Pooter van de starter uit Geel.
Gunter De Pooter heeft VitaeMobility (Geel) begin 2011 opgezet met eigen kapitaal. Met zijn achtergrond in de energiewereld (ABB en Thenergo) is het hem erom te doen de leefbaarheid van elektrisch rijden te bewijzen. “Vandaag is de elektrische auto effectief niet aantrekkelijk. De kilometerrange is heel erg klein. De herlaadtijd is veel te lang, de herlaadmogelijkheden zijn heel erg beperkt. Wat kun je in godsnaam met zo’n auto beginnen?”
De Pooter heeft samen met twee collega’s en een aantal vaste contractanten vele maanden gewerkt op een langetermijnlease-oplossing voor de elektrische auto. Waarbij het uiteraard de bedoeling is om de prijs van elektrisch rijden minstens gelijk te krijgen met de prijs van rijden op benzine. VitaeMobility rijdt in dit opzicht met een vloot van 10 Amerikaanse Tesla’s, het paradepaardje van de sector. Tesla’s hebben vandaag een range van 300 kilometer en kunnen op 3,5 uur herladen worden. De nieuwe reeks Tesla’s die er straks aankomen zullen die range overigens verder optrekken tot 450 kilometer.
“Het komt er vandaag op aan de bedrijven en de klanten mee te krijgen in een langetermijnproject. Het gaat ons om een totaalpakket dat wij in een leaseformule willen steken. Wij zitten thans nog altijd in de informatiefase. We moeten de klanten kunnen overtuigen. Maar we maken vorderingen. We onderhandelen vandaag al met één grote klant die wat ziet in het hele project.”
De Pooter wil binnen de 18 maanden break-even draaien. Dan kan hij meteen naar tweede versnelling schakelen.