Zo’n 100 medewerkers van Van Genechten Packaging uit Turnhout hebben via een tourbus kennisgemaakt met de innovaties in de sector. Stora Enso, één van de grootste kartonleveranciers ter wereld met hoofdkwartieren in Stockholm en Helsinki, stuurde een touringcar langs waarmee het zijn nieuwigheden toonde.
“In de plaats dat wij ons verplaatsen naar hun vestigingen, beurzen of events, organiseerden zij in het verlengde van de Interpack-beurs in Düsseldorf, waar ze aanwezig waren, een EU Roadshow om hun klanten en hun medewerkers te laten kennismaken met de laatste ontwikkelingen”, legt group communication manager van VGP Heidi Vanspauwen uit.
Premiumisation
Eén van die nieuwigheden is de Ensocoat, een luxe karton dat beantwoordt aan de vraag naar premium verpakking voor absolute topmerken. “Champagne, cognac en beauty gerelateerde producten gebruiken het om het luxegehalte van het merk te versterken. Allerlei druktechnieken komen op dit soort karton prachtig tot hun recht”, aldus nog Heidi Vanspauwen. “Bovendien is er ook in andere markten een ‘premiumisation’ trend in opmars. Luxekarton wordt geregeld ingezet voor bijvoorbeeld beer & beverages, personal care, home care of zelfs pet care. Premium drinks- en beautyverpakking voor champagne, cognac en whisky worden voornamelijk in onze vestiging in Angoulême geproduceerd. Personal care, home care maar ook beauty onder andere in onze vestiging in Turnhout.”
Nog tijdens de tour werden de eerste prototypes voorgesteld van hernieuwbare materialen die voor VGP nieuwe deuren kunnen openen.
VGP heeft zijn hoofdvestiging in Turnhout en is gespecialiseerd in offset bedrukte verpakkingen in vouwkarton en microflute. De jaaromzet van de groep, met 10 productiebedrijven in 7 landen en met zo’n 1.600 werknemers, bedraagt 260 miljoen.