Steven Rusch Duaal leren

Vakmensen uit chemie- en farmasector gaan deeltijds lesgeven

Het nieuwe schooljaar start met een heuse onderwijsprimeur: de lancering van duaal lesgeven. Twaalf vakmensen uit de chemie- en farmasector zijn de pioniers die voortaan hun job combineren met deeltijds lesgeven in het secundair onderwijs. Door enkele uren per week voor de klas te staan, kunnen ze hun praktijkervaring doorgeven, meer meisjes en jongens warm maken voor wetenschappelijke en technische studies of beroepen en het lerarentekort een beetje helpen verzachten. Steven Rusch, procesingenieur bij Janssen Pharmaceutica, gaf vandaag de aftrap van duaal lesgeven met een praktijkles ‘Scheidingstechnieken’ in Stedelijk Lyceum Eilandje in Antwerpen.

 

Het proefproject duaal lesgeven is een initiatief van de Vlaamse ministers van Werk en Onderwijs, Hilde Crevits en Ben Weyts, in samenwerking met onder meer essenscia vlaanderen, de sectorfederatie van de chemie en life sciences. Zij waren beiden aanwezig bij de eerste les van Steven Rusch van Janssen Pharmaceutica.

“Binnen ons bedrijf wordt er veel belang gehecht aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en wordt het principe van een ‘leven-lang-leren’ gestimuleerd”, zegt Steven Rusch, duaal lesgever en Senior Principal Engineer Manufacturing bij Janssen Pharmaceutica. “De deelname aan innovatieve projecten zoals duaal lesgeven geeft een extra dimensie aan mijn eigen functie en loopbaan. Tegelijkertijd kunnen we als bedrijf een maatschappelijke bijdrage leveren en is het een mooie manier om onze wetenschappelijke kennis en ervaring te delen met jongeren.”

“Met onze deelname aan het pilootproject duaal lesgeven kunnen we de kloof tussen de industrie en het onderwijs verkleinen en jongeren met diverse achtergronden enthousiast maken voor wetenschap en STEM-disciplines die ook binnen onze sector erg belangrijk zijn”, vult Kris Sterkens, ceo Janssen Pharmaceutica, aan.

Aan de lancering van duaal lesgeven is twee jaar intensief voorbereidend werk voorafgegaan. De scholen die als eerste meestappen in duaal lesgeven zijn verdeeld over drie provincies: Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen. Ze komen uit alle onderwijsnetten: stedelijk en provinciaal onderwijs, katholiek en gemeenschapsonderwijs. Het merendeel van de duale lesgevers start met hun lesopdracht in het eerste semester. Sommigen beginnen er in het tweede semester aan. Dit hangt af van de persoonlijke situatie, de werkomstandigheden bij het bedrijf en de noden van de betrokken scholen.

Sommige duale lesgevers zullen een vervangopdracht uitvoeren, anderen gaan samen met een andere leerkracht aan de slag om via co-teaching een ideale mix in theorie en praktijk te brengen. Nog anderen engageren zich om leerlingen tijdens een projectweek intensief te begeleiden. De organisatie Teach for Belgium staat in voor een kwaliteitsvolle en optimale matching tussen de school en de duale lesgever.

Duale lesgevers blijven werknemers bij hun bedrijf en krijgen geen leerkrachtenstatuut. Ook alle financiële en sociale verplichtingen blijven ten laste van het bedrijf. Dit betekent dat de werknemer die tijdelijk duaal lesgeeft het loon behoudt dat door het bedrijf wordt uitbetaald. De school betaalt het bedrijf enkel een beperkte financiële tegemoetkoming per gepresteerd lesuur. Dit gebeurt op basis van de forfaitaire prestatievergoeding die hiervoor door de Vlaamse regering is vastgelegd.