De crème de la crème van de Antwerpse ondernemerswereld zakte donderdagavond af naar Kasterlee. Unizo Provincie Antwerpen heette een 120-tal bedrijfsleiders welkom in Hooge Heyde. Het grote netwerkmoment was tegelijk de feestelijke ceremonie voor de Unizo-awards.
KMO van het Jaar 2024 E-Demonstrations, de veelzijdige specialist in eventorganisatie en merkactivatie, wist de jury te imponeren met zijn uitgebreide diensten en duurzame visie. “Hun sterkte ligt niet enkel in hun veelzijdigheid en betrouwbare uitvoering”, aldus Caroline Heirwegh, KMO-adviseur bij Unizo Provincie Antwerpen. “Het bedrijf toont een sterk maatschappelijk engagement door actief bij te dragen aan lokale projecten en initiatieven, waarmee ze alle lagen van de bevolking willen bereiken én ook tewerkstellen.”
Zaakvoerder Yo Engelen was uiteraard in zijn nopjes met de erkenning. “Ik denk dat we deze trofee te danken hebben aan de manier waarop we opgeveerd zijn na de covidperiode. Tijdens de crisis hebben we bijgestuurd en zijn we (deels) een andere richting uitgegaan, maar toch zijn alle neuzen van het hele team in dezelfde richting blijven wijzen.”
Oekraïens nooddorp
“We hebben in die tijd inderdaad een andere denkwijze aangenomen”, vult dagelijks bestuurder Matthias Levrie aan. “Het hele team heeft zich flexibel opgesteld, net zoals we met het bedrijf doen. Daarnaast zijn we ook sectoroverschrijdend beginnen denken en acteren.”
“Met ons project op Linkeroever, waar we het Oekraïense nooddorp bouwden, waren we een voorbeeld voor de hele wereld”, aldus nog Yo Engelen. “De inclusiviteit van dat project heeft de jury wellicht ook over de streep getrokken. We bouwden het dorp niet alleen voor Oekraïners, maar ook met Oekraïners die we rekruteerden in het transitcentrum.”
Beloftevolle KMO
In de categorie Beloftevolle KMO van het Jaar ging OKONO met de award 2024 naar huis. De startup uit 2020 heeft een vernieuwende visie op gezonde voeding en suikerreductie.
“Ik had absoluut niet verwacht te winnen”, geeft Luka Bresseel eerlijk toe. “In 2020, toen ik Marketing studeerde, heb ik tijdens de pandemie OKONO uit de grond gestampt. Uiteraard overtreft dit alle dromen, want ik had nooit verwacht hier nu te staan als Beloftevolle KMO van het Jaar.”
Lees ook: Starter van de week: Luka Bresseel lanceert keto-friendly foodbrand OKONO
De jonge ondernemer weet dat hij sterk scoorde op enkele aandachtspunten van de jury. “We zijn enorm gericht op lokaal ondernemen en hebben ook een grote focus op een ‘normaal’ businessplan. Ook duurzaamheid dragen we hoog in het vaandel.”
Voor een jonge onderneming is de award van Unizo een echte springplank. “Ik weet dat deze trofee deuren zal openen en dat onze producten daardoor nog toegankelijker gaan zijn. Bovendien hoop ik jongeren te inspireren om te ondernemen.”