“De coronacrisis treft iedereen, maar al bij al is TWERK de crisis voorlopig vrij goed doorgekomen,” zegt coördinator Bart Michiels. “Een behoorlijk aantal van onze medewerkers moeten we op doktersadvies wel thuishouden omdat ze tot de risicogroep behoren. En dat betekent dat het dus extra druk is voor hun collega-chocolatiers die wel naar TWERK komen.” In die begaf ook nog de motor het van de bestelwagen van TWERK. De organisatie heeft op dit moment geen budget voor een nieuwe wagen, want alle middelen gaan in eerste instantie naar de intensieve begeleiding van hun doelgroepmedewerkers. “We hebben nu gelukkig wel een tussenoplossing met een vervangwagen. Maar eigenlijk kunnen we echt wel een nieuw exemplaar gebruiken,” stelt Bart Michiels. “Waar we drie jaar geleden zo’n 600 klanten per jaar beleverden, zijn er dat nu minstens het dubbele. We hebben echt wel nood aan een ruimere en goed geklimatiseerde wagen, zodat we onze chocolade efficiënter en in betere omstandigheden bij onze klanten kunnen bezorgen.”
Jan Van Rooy van Hermans Herentals wil TWERK alvast een duwtje in de rug geven: “We willen het sociaal project van TWERK steunen en beloven hen een fikse korting van meer dan 5.000 EUR op de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo, die ruimer en beter is dan het vorige exemplaar van TWERK.” Dat betekent natuurlijk dat TWERK nog eens 20.000 EUR te zoeken heeft. En daarvoor willen ze fondsen verzamelen via sponsoring en via het grote publiek.
Dat kan via de website, waar je zowel grote als kleine giften kan doen. Giften vanaf 40 EUR zijn dit jaar overigens voor 60% fiscaal aftrekbaar. De Chocolade Helpt-campagne loopt nog tot 31 januari, of tot het doel van 20.000 EUR is bereikt. “We zijn heel ambitieus, dat beseffen we. Maar we hopen dat een golf van warmte en vrijgevigheid die andere beruchte golven overspoelt,” besluit Bart Michiels.