collage Van Eccelpoel en JBC Foto: Studio Dann en Facebook JBC

Twee ondernemingen uit de Kempen maken kans op Comeos Mercuriusprijs

Handelsfederatie Comeos kondigde vandaag de 10 laureaten aan die meedingen naar de Mercuriusprijs, de prijs die de meest innovatieve projecten in de sector in de kijker zet. Twee daarvan komen uit de Kempen: Van Eccelpoel uit Herentals en JBC Op-nieuw uit Olen.

Op 16 oktober reikt Comeos de felbegeerde Mercuriusprijs uit, de prijs die al meer dan 35 jaar innovatie in de handel bekroont. 10 laureaten dingen mee naar de prestigieuze titel en illustreren de diversiteit en het ondernemerschap binnen de handel- en dienstensector.

Uit de inzendingen van A.S.Adventure, Delhaize, JBC, Mic Mac Minuscule, Standaard Boekhandel, Van Eccelpoel, Victoria BENELUX, WelloPet, WONDR Care en ZEB kiest de zevenkoppige jury, bestaande uit retailexperts onder leiding van professor Gino Van Ossel (Vlerick Business School), één winnaar. Het centraal criterium is innovatie met impact. Deze editie strijden er twee Kempense ondernemingen voor de titel.

JBC Op-nieuw: eerste Belgische retailer met een eigen tweedehandswinkel

In maart dit jaar opende JBC haar eerste eigen tweedehandswinkel in Olen. Het Belgische familiebedrijf zette hiervoor een volledig eigen systeem op. Om de kwaliteit te kunnen garanderen wordt er namelijk enkel tweedehands baby- en kinderkledij van de eigen merken verkocht. Deze stuks worden ingezameld in JBC-winkels. Deze goed uitgevoerde tweedehandsstrategie heeft op die manier een positief effect op klantenbinding, het aantrekken van nieuwe klanten en de ecologische voetafdruk.

Van Eccelpoel: *75 jaar op de teller en toch hedendaags

Bij Van Eccelpoel tonen ze als geen ander hoe je als familiezaak met meer dan 75 jaar op de teller relevant en hedendaags blijft. Hun kruidenierszaak groeide uit tot een moderne versmarkt. Innovatie vind je terug in de winkelinrichting, hun productassortiment, de extra diensten en hun communicatieaanpak. Als gevestigde waarde laat Van Eccelpoel een nieuwe wind waaien door het klassieke retaillandschap.