Bij wie al wat langer meegaat in de Binkenstad, zal de naam ‘Turnhout Ekspres’ wel een belletje doen rinkelen. In de jaren ’70 en ’80 bestond er ook al een Turnhout Ekspres. Dat was toen een wekelijkse krant met nieuws uit de regio en veel reclame.
“Dat we die naam weer opvissen, is een eerbetoon aan de grote weerklank die Turnhout Ekspres toen had”, vertelt hoofdredacteur Dominic Depreeuw. “De mensen krijgen onze Turnhout Ekspres, net als die van vroeger, gratis in hun bus. Maar daar houdt de vergelijking op. De nieuwe Turnhout Ekspres wordt een maandblad, in eerste instantie voor en door Turnhout, maar we kijken ook ruimer. Zeker omdat er naast de gedrukte versie ook een website wordt gelanceerd. Ook daar zijn de artikels te vinden, wat het mogelijk maakt om ze te delen via social media. Dat kan bijvoorbeeld interessant zijn voor Turnhoutse ondernemingen die in het magazine aan bod zijn gekomen. Zo kunnen ze het artikel ook tonen buiten Turnhout.”
Geen concurrent
Het is een van de ambities van Turnhout Ekspres om een nauwe band te smeden met de Turnhoutse ondernemingen. Het blad wil een platform bieden aan boeiende project en mensen in de stad.
“Inhoudelijk wil Turnhout Ekspres een aanvulling zijn op de Stadskrant en op de regionale pers’, licht initiatiefnemer Roel Sels toe. “Er zijn nog heel wat verhalen en initiatieven van Turnhoutse ondernemingen, organisaties en personen, die buiten het format vallen van die bestaande media, of die het dagelijkse nieuws overstijgen. Die leemte zal Turnhout Ekspres opvullen. Met een combinatie van degelijke interviews, boeiende weetjes en verrassende portretten hopen we de band tussen Turnhoutenaren en hun stad, en evengoed tussen Turnhoutenaren onderling, te versterken. Constructief en verbindend zijn daarin onze sleutelwoorden. Tegelijk zullen we ook de lastige vraag wel stellen, als die gesteld moet worden.”
Lokaal en nabij
De eerste editie van de nieuwe Turnhout Ekspres is net verschenen en valt deze dagen in de brievenbussen, 17.000 in totaal. De lezer mag zich verwachten aan een mix van interviews en reportages over economie, cultuur, uitgaan, toerisme en dergelijke meer. Ook zijn er enkele terugkerende rubrieken met korte, leuke weetjes over de stad en haar geschiedenis.
Wellicht klinkt het vreemd dat iemand vandaag nu start met een heel lokaal magazine en dan ook nog in print. Dat rijmt niet met de huidige tendensen waar media gegroepeerd zitten in grote holdings en er vooral wordt ingezet op het genereren van online clicks. “Maar het is juist daarom dat een blad als Turnhout Ekspres beantwoordt aan een behoefte”, weet Roel Sels.” Dat hebben we al gemerkt aan de eerste reacties en tijdens onze voorbereidende gesprekken. Die sterke en authentieke locatie binding met lezers én met adverteerders, is juist de cruciale troef die ons onderscheidt van de grote mediaconcerns.”
“We zijn zelf verweven met deze stad en kunnen dus heel direct in contact gaan met de mensen hier”, vult Dominic Depreeuw aan. “Wat dat betreft, dekt de vlag zeker de lading. We zijn geen ‘Ekspres’ in de zin dat we als snelste nieuws brengen, maar wel dat we een directe verbinding vormen tussen de mensen in Turnhout.”
De eerste Turnhout Ekspres, het januarinummer van 2022, valt vanaf vandaag in de bussen. De website wordt gelanceerd tussen Kerstmis en Nieuwjaar: www.turnhoutekspres.be