Hij is best trots op het nieuwe opleidingsinstituut dat de transportgroep Hendrickx uit Hulshout onlangs opgestart heeft. Het bedrijf kreeg alle officiële certificaten toegekend en mag voortaan dus ook chauffeurs van buiten het bedrijf opleiden. Het nieuwe initiatief is voor algemeen directeur Rocco Cannizzaro een mooie opsteker in een overigens vrij somber economisch klimaat.
Frans Hendrickx & zonen is een hoog aangeschreven transportgroep uit Hulshout. Het bedrijf telt vandaag liefst 220 werknemers. Daaronder 160 chauffeurs en 40 magazijnbedienden. Frans Hendrickx & zonen houdt vandaag relatief goed stand. Het bedrijf beschikt over 140.000 vierkante meter aan verwarmde magazijnen. Maar manager Rocco Cannizzaro houdt zijn hart vast voor de komende maanden.
“Het is wel degelijk overal crisis”, zegt hij. “Ik heb veel contacten. Zowel met multinationale ondernemingen als KMO’s uit de Kempen. Iedereen onderkent de neergang van de conjunctuur. Ook wij dus als transportgroep. Jammer dan ook dat de regering Di Rupo zo weinig initiatieven aan de dag legt om het bedrijfsleven te helpen. Ik vrees dat we heel moeilijke tijden tegemoet gaan. Met veel faillissementen en sluitingen. Onze kosten zijn nu eenmaal veel te hoog. Logistiek doen we het uitstekend. Als transporteur worden we echter dood geconcureerd door de buitenlandse groepen.”
Frans Hendrickx & zonen is vandaag omgebouwd tot een holdingmaatschappij met vijf ondernempingen: Internationaal Vervoer Frans Hendrickx & zonen, Hezoha, Put-Hendrickx, Magazijnen Frans Hendrickx & zonen en Heca. Samen met het onlangs opgerichte opleidingsinstituut maken de onderscheiden bedrijven een stevige groep uit. De holding is nog volledig in familiale handen. De drie zonen en de dochter van stichter Frans Hendrickx zijn overigens ook aan de slag in het bedrijf.
Rocco Cannizzaro. Ongetwijfeld van Italiaanse komaf? “Uiteraard. Mijn vader werkte in de Limburgse mijnen. Hij betekende alles voor de familie. Ik ben nu wat ik ben door hem.”