Tops Foods naar de markt met innovatief ontbijt voor dementerenden

tops foodsTops Foods uit Olen heeft vandaag de Topshake gelanceerd, dat is een nieuw ontbijtconcept voor dementerenden die kampen met slikproblemen. Het bedrijf wil de komende maanden de zekerheid over tweeduizend gebruikers om dan tegen eind dit jaar effectief de productie op te starten. “De reacties tijdens de testfase waren zeer goed”, zegt Michel Tops, sales & marketing manager bij Tops Foods.

Voor de ontwikkeling van de Topshake sloeg een aantal partijen de handen in mekaar: Thomas More (Mobilab), KU Leuven (Lab4Food) en Top Foods. Licalab, de Kempense proeftuin voor wonen en zorg, bracht de partners samen en coördineerde het project. Het vloeibare Topshake biedt een alternatief voor vast voedsel, het is nutritioneel evenwichtig en het is gestandaardiseerd. “Hierdoor weet men exact hoeveel kcalorieën de bewoner inneemt bij het eten van deze ontbijtmaaltijd”, vertelt Lieven De Maesschalck, onderzoekscoördinator van Mobilab bij Thomas More.

Uitgebreid getest
Tops Foods had geen ervaring met de doelgroep of de zorgsector en daarom klopte het bedrijf met het idee aan bij de zorgproeftuin LiCalab, dat zorgexperten (woonzorgcentra, thuiszorg, ziekenhuis, apotheker,…) samenbracht om feedback te geven over de behoeften van de doelgroep. In nauwe samenwerking met de onderzoeksgroepen ontwikkelde Tops Foods op basis van deze input vijf smaken, die in februari-mei van dit jaar getest werden bij 90 bewoners met dementie vanuit 12 WZC. “De reacties waren zeer goed”, vertelt Michel Tops. “De mensen voelden zich beter, voor het personeel was dit makkelijker zodat er meer tijd overbleef om andere dingen te doen met de mensen en ook de familie voelde zich er goed bij.”

“Om het product te kunnen maken, hebben we aanpassingen gedaan aan een productielijn en extra metingen toegevoegd”, vertelt Michel Tops. “Op dit moment kunnen we zeven smaken aanbieden zoals koffie, chocolade, banaan, aardbei, enz.” Zodra de eerste 2.000 gebruikers zijn gevonden, wil Tops Foods het product in eerste instantie in Vlaanderen aanbieden om nadien uit te breiden tot België en mogelijk de rest van Europa.