Nauwelijks tien jaar na de opstart rijdt Top Line Distributie al met 25 trucks. Het transportbedrijf uit Turnhout verwerkt vooral stukgoed. “Wij rijden voor grote klanten als Decathlon, Ecover, Aurora en Kappa Van Mierlo”, zegt Luc De Koninck. “Wij hebben ondertussen ook vier DAF’s op LPG rijden.”
Top Line Distributie doet het uitstekend. De jonge firma tekende verleden jaar voor een omzet van ineens 5 miljoen euro. Er werken 30 man. “Maar toch is het allemaal niet evident”, zegt Luc De Koninck. “Er is wel degelijk zoiets als de crisis. Dat voelen wij in de transportsector aan den lijve. Hoeveel collega’s hebben de boeken al niet moeten neer leggen? Ik houd er alvast mijn hart voor vast dat ik niet opnieuw een WCO-beschikking binnen krijg. Een klant van ons diende de bescherming aan te vragen tegen zijn schuldeisers. Hij ging uiteindelijk toch failliet. Wij hebben die klap moeten verwerken.”
Ook de hoge loonkosten wegen op de rentabiliteit van de firma. Zeker weten. “Ik heb daarom samen met een collega een aantal Slovaakse chauffeurs in dienst genomen. Het gaat er vandaag echt wel om dat je moet leren overleven.”
De concurrentie aanscherpen kun je oa. door op LPG te rijden. “Wij zoeken permanent naar mogelijkheden om beter te presteren. De inspuiting van LPG in diesel leek ons een interessant alternatief. We kunnen daardoor al flink wat besparen op onze brandstof. Vandaar de vier DAF’s op LPG.”
En nog: in eigen land zoeken naar goede werknemers, chauffeurs vooral. Echt niet evident.