CheckMarket COVID-19 screening tool

Tool van CheckMarket helpt wereldwijd bij checken van bezoekers en werknemers op coronagevaar

TURNHOUT- Het Turnhoutse bedrijf CheckMarket, gespecialiseerd in enquêtesoftware, heeft een tool uitgewerkt, waarmee organisaties kunnen screenen of werknemers en bezoekers een verhoogd risico hebben om besmet te zijn met het Coronavirus. Dat maakt het mogelij,k om snel te evalueren of een werknemer of bezoeker de locatie al dan niet mag betreden.

De nieuwe CheckMarket tool berekent het risico aan de hand van een vragenlijst en de lichaamstemperatuur. Werknemers hebben de app op hun smartphone. Voor bezoekers aan een onderneming wordt een grote scanbare QR-code geplaatst aan de ingang van de gebouwen of site. Via hun eigen smartphone kunnen dan een reeks risicovragen beantwoorden en laten ze hun temperatuur meten. Na dit contactloos invullen krijgen ze een groen of een rood scherm: toegang of geen toegang tot het gebouw. Gebruikers kunnen zelf kiezen te laten verschillen voor werknemers en bezoekers, bijvoorbeeld als een bezoeker slechts beperkte tijd in het pand mag blijven.

VS en Canada

De screening tool van CheckMarket wordt nu al gebruikt in binnen- en buitenland. Bedrijven, woonzorgcentra en hulpdiensten in onder andere de VS en Canada maken dagelijks gebruik van deze tool. “We weten dat politie-, brandweerdiensten en paramedici van Toronto elke dag de test moeten afleggen vooraleer ze aan hun dienst mogen beginnen”, vertelt Alexander Dobronte, mede-oprichter van CheckMarket. “Daardoor beseften we dat wij een essentiële tool waren die nooit offline kon zijn, zelfs niet voor een seconde. De druk op ons team werd enorm verhoogd, maar onze mensen hebben dit gelukkig allemaal meteen met veel warmte en bereidwilligheid omarmd en er zich volledig mee achter geschaard.”

Leven of dood

Een en ander heeft ervoor gezorgd dat CheckMarket niet langer alleen maar een enquête platform is voor bedrijven. “We zijn een wezenlijk onderdeel geworden van het heropenen van de economie, met mensenlevens in de schaal”, zegt Lara, managing partner bij CheckMarket. “We zijn blij dat we op deze manier iets kunnen teruggeven. Daarom hebben we het ook gratis aangeboden aan de woonzorgcentra en ziekenhuizen in België. Het maakt ons fier dat er organisaties zijn die in deze tijden bijzonder op ons rekenen. Tegelijk beseffen we dat het ook een hele verantwoordelijkheid met zich meebrengt.”

De screening tool is beschikbaar in 47 talen. Meer info over het screening systeem is te vinden via deze link.