pexels-photo-3153199

Thomas More investeert in 80 hybride klaslokalen

Steekt het coronavirus dit najaar andermaal de kop op? Komt er een derde golf? Of valt het allemaal nogal mee? De Thomas More-hogeschool wil niets aan het toeval overlaten en klaar zijn voor alle mogelijke scenario’s. Het principe daarbij is dat elke student recht heeft op contactonderwijs, dat iedereen regelmatig op de campus mag en kan komen, in alle veiligheid, en dat het afstandsonderwijs van gelijkwaardige kwaliteit moet zijn als een ‘gewone’ les. Om dat allemaal mogelijk te maken richt de audiovisuele dienst van de hogeschool  onder meer 80 hybride leslokalen in, dat zijn klassen waarin de docent zowel met de student in het lokaal, als met student thuis kan communiceren, direct en op een heel natuurlijke manier.

De hybride klaslokalen die over alle campussen verspreid worden, zijn niet het enige middel om iedereen bij de les te houden. In de aula’s en andere lokalen zullen de lessen gestreamd worden. De studenten die de les thuis volgen, kunnen vragen stellen via de chat. In een hybride klaslokaal met tweerichtingscommunicatie is de beleving heel direct, ook thuis. De camera staat op de docent gericht die op zijn beurt de studenten thuis ziet op een groot scherm. De studenten thuis krijgen een link en nemen deel aan de les via een virtueel klaslokaal in Microsoft Teams of Kaltura Newrow.

Permanente hulplijn

‘De docent kan werken met alle presentatiemiddelen die hij gewoon is te gebruiken’, zegt Jan Bleyen van de dienst Onderwijs. Hij is niet bang dat de techniek voor veel docenten een hinderpaal zal zijn. ‘Natuurlijk vergt het enige oefening’, zegt hij, ‘maar vooral dan om te leren hoe je het systeem opstart. De eerste keren kan het eventjes duren voor je aan de gang bent. Net daarom voorzien we naast trainingssessies voldoende hulpmiddelen: een uitgeschreven stappenplan, een instructiefilmpje en vooral een permanente hulplijn, zeker in de eerste fase. Docenten zullen moeten wennen aan de dubbele communicatie in twee richtingen, zo kan hij bijvoorbeeld een vraag die van een student in de klas of thuis komt, best herhalen, want misschien heeft niet iedereen die goed verstaan. Maar dat zijn reflexen die je kunt trainen.

Slimme mix

Hoe vaak een student op de campus les zal volgen, hangt af van zijn opleiding, zijn vakken, het jaar … ‘Maar iedere student zal regelmatig op de campus komen’, zegt Isabel Deprez, directeur onderwijs. ‘Iedereen heeft recht op een zo normaal mogelijk studentenleven. Het is aan onze studieplanners en inroosteraars om deze puzzel te leggen. Eerstejaars- en graduaatsstudenten hebben een streepje voor, want voor hen is de binding met de hogeschool nog net iets belangrijker om hun studie succesvol af te ronden. Verder hanteren we het principe: theoretische kennis zoveel mogelijk via afstandsonderwijs, het verwerken en toepassen van die theorie zoveel mogelijk op school, in de praktijklokalen, in skillslabs en ateliers en op de werkplek. We gaan dus voor een slimme mix van contact- en afstandsonderwijs. De hybride klassen zijn een manier om beide onderwijsvormen op een vlotte manier met elkaar te integreren. De voorbije jaren hebben we ervaren dat een goede combinatie van online en on campus de student meer tijd en ruimte geeft om de leerstof beter te verwerken. Onze docenten hebben er de voorbije jaren veel ervaring mee opgedaan en ik ben er van overtuigd dat ze klaar zijn om, ondanks de coronabeperkingen, studenten succesvol door dit academiejaar te loodsen.’