Taura exporteert over de hele wereld

Nagenoeg 98% van de productie bij Taura in Olen wordt geëxporteerd. Taura Natural Ingredients is een producent van geconcentreerde fruitingrediënten voor voedingsbedrijven en gezonde fruitsnacks. Het bedrijf heeft een unieke knowhow in huis waarmee het internationaal toonaangevend is.

De zogenaamde URC-technologie of: Ultra Rapid Concentration verwerkt het fruitconcentraat tot een vaste massa door het water eruit te halen. Die zelfontwikkelde technologie verlengt de natuurlijke houdbaarheid van het fruit. Het fruitconcentraat wordt na het concentratieprocédé verkocht aan voedingsbedrijven die de fruitingrediënten dan weer verwerken in muesli, koekjes, snacks of bars.

Taura is gegroeid uit het initiatief van een coöperatieve vennootschap van fruitboeren in Nieuw-Zeeland. Het bedrijf produceerde aanvankelijk geconcentreerd kiwisap voor de industriële markten. De naam Taura komt overigens van Tauranga, een stadje in Nieuw-Zeeland met een grote concentratie aan kiwiplantages. In het midden van de jaren negentig kwam Taura in privé-handen. Sinds dat jaar ging het bedrijf de internationale markt op.

In 1996 werd een Belgische dochteronderneming opgezet, een investering van zo’n 10 miljoen euro. Het Australisch durfkapitaalfonds Champ Ventures nam de groep na een eerdere buy-out op sleeptouw. De fabriek in Olen werd mee ingepast in het internationale netwerk. Ondertussen werd ook een vestiging opgezet in de Verenigde Staten.

Gedelegeerd bestuurder Peter Dehasque van Taura geeft nog aan dat 2012 kennelijk een verloren jaar zal zijn. De activiteiten staan onder druk. “Door de crisis lanceren de voedingsbedrijven minder nieuwe producten. Het gaat allemaal wat langzamer. Dit neemt niet weg dat we hoe dan ook nog goed draaien.”

Taura werkt in een nichemarkt. Alles rond gezondheid en wellness is vandaag populair. Dehasque is er daarom van overtuigd dat de groep de toekomst aankan. Dit neemt niet weg dat de gevolgen van de crisis duidelijk aanwijsbaar zijn. Fruit is bovendien een natuurproduct.

Dehasque legt er de nadruk op dat zijn bedrijf er alles op zet om de impact van de productie op het natuurlijk milieu te beperken. In dit opzicht zijn het afvalbeheer en de energietoevoer erg belangrijk.

In Olen werken zo’n 60 mensen.