Rond deze tijd van het jaar maken veel kmo’s hun budgettaire planning voor 2025. “Daarbij is vaak weinig aandacht voor rekrutering, laat staan voor een rekruteringsbudget”, meent Isabel Verhelst. “Ik ben vandaag met mijn bedrijf Ingenium Executive Search, met zetel in Olen, vooral bezig met rekrutering voor de directieprofielen in kmo’s. Maar ik zie dat veel kmo’s worstelen met de rekrutering voor andere profielen. De expertise is vaak niet in huis en de budgetten laten vaak niet toe om die rekrutering te outsourcen. Met mijn nieuwe bedrijf Talent to Match wil ik kmo’s daarbij een helpende hand reiken om zonder lange procedures en met beperkte middelen zelf de juiste mensen op de arbeidsmarkt te vinden.”
Tips en trends
“Misschien komt dit wat raar over”, zegt de oprichtster van Talent to Match. “Maar ik doe dit voor een stuk uit passie voor de kmo. En vanuit de overtuiging dat doorheen dit proces sommige bedrijfsleiders zich gaan melden voor diepere opleiding – via online cursussen bijvoorbeeld – in het zelf rekruteren. Mijn agenda is dus nadrukkelijk niet om zelf te gaan rekruteren voor die profielen in kmo’s. Wel om bedrijfsleiders op te leiden om rust en focus te vinden in hun zoektocht naar talent dat echt past. Want pas als mensen en bedrijven werkelijk matchen, ontstaat er iets krachtigs. Dan groeit succes dat dieper gaat dan alleen cijfers. Ik geloof in maatwerk waar kandidaat én bedrijf beter van worden.”
Isabel Verhelst richtte dertien jaar geleden Ingenium Executive Search op. Zij omschrijft dat als haar ‘boutique executive search bureau’. Dat blijkt goed te lukken, vooral in de Antwerpse en Limburgse Kempen, waar ze een netwerk uitbouwde van bedrijven waar ze duurzaam mee samenwerkt.
Ik doe dit voor een stuk uit passie voor de kmo. En vanuit de overtuiging dat doorheen dit proces sommige bedrijfsleiders zich gaan melden voor diepere opleiding – via online cursussen bijvoorbeeld – in het zelf rekruteren.
Isabel Verhelst, oprichtster van Talent to Match
“Maar ik wil nog meer betekenen voor kmo’’s, en dus besloot ik om nu ook Talent to Match in de markt te zetten, omdat ik zie dat kmo’s vaak niet creatief genoeg zijn in hun aanwerving. Maar ik heb heel wat tips die ertoe kunnen leiden dat de juiste mensen worden gevonden. Daarbij let ik ook op de nieuwste trends, die ik vertaal naar kmo-niveau, om te weten te komen wie er best bij zo’n bedrijf past, zodat bedrijven niet in een te grote vijver vissen en op de duur iedereen en tegelijk niemand voor ogen hebben. Het helpt bijvoorbeeld al om te constateren wie er succesvol is in je bedrijf en waarom. Daarnaast geef ik ook aan hoe bedrijven ChatGPT kunnen inschakelen. Dat kan helpen om de ideale medewerker te zoeken.”
Gratis vragenlijst
Om meer creativiteit bij de kmo-aanwervingen te stimuleren, en natuurlijk ook om klanten te werven voor haar andere diensten voor begeleiding van bedrijven, bedacht Isabel Verhelst een kant-en-klaar strijdplan: “Als ondernemer ben ik gaan zoeken naar een model om kmo’s te ondersteunen in hun rekrutering, zonder grote kosten”, vertelt ze. “Voor de groei van een kmo is het aantrekken van de juiste mensen cruciaal. De ervaring leert dat mensen niet alleen goed moeten zijn in hun werk, maar ook écht moeten passen bij de cultuur van het bedrijf. Daarom ontwikkelde ik een gratis vragenlijst die in één uur tijd antwoorden geeft op de vraag welke mensen jouw organisatie écht nodig heeft. Niet alleen qua vaardigheden, maar ook qua persoonlijkheid en cultuur.”
Met de gratis vragenlijst die ze ter beschikking stelt van iedereen die contact opneemt, wil Isabel Verhelst de bedrijfsleiders van kmo’s uitdagen om 2025 te starten met een helder rekruteringsplan en niet langer te werken met giswerk of buikgevoel. Ze wil hen begeleiden naar een doordachte en proactieve recruitmentstrategie voor 2025. Daarom mag wie de vragenlijst invult ook gebruikmaken van gratis advies via Whatsapp.