Bardo Turnhout

Take-awayformule bij Bardo in afwachting van eerste opening

Brasserie Bardo, op de Markt in Turnhout, breidt zijn take-away uit tijdens de paaspauze. Om wandelaars te plezieren, biedt de brasserie huisgemaakte frietjes met stoofvlees aan. "We bieden dit in de namiddag aan, en als het weer goed is", zegt uitbater Michaël Serrien. Klanten kunnen hun frietje coronaproof opeten in het 'salon van Turnhout', zoals de banken rond de kerk ook genoemd worden.

 

Naast het stadhuis van Turnhout, aan de overkant van ingang van de kerk, is de nagelnieuwe brasserie van Michaël gevestigd. “De deuren zouden op 21 oktober 2020 opengaan. Maar op 19 oktober begon de tweede lockdown, en moesten we inventief zijn. Een week later hebben we ons take-awayconcept opgestart. Het is al goed gegaan. We mogen niet klagen voor een zaak die nog niet open is geweest.”

Het team stond klaar om te beginnen, de frigo’s en kelders waren gevuld met drank en voorraad. “We dachten dat de lockdown een maandje of zo zou duren. We hebben kaarten laten drukken met typische winterkost. Intussen zijn we 5 maand verder, en gaan we ten vroegste over een maand echt open. De take-away liep goed: we hebben een goed eindejaar en een fantastische valentijn achter de rug. De mensen komen terug, en dat is voor ons toch wel het mooiste compliment.”

Tijdens deze paaspauze stelde het team zich de vraag wat ze konden doen om variatie te brengen. “En zo kwamen we op het idee om goede, verse friet te serveren, zoals onze grootmoeders ze nog maakten: voorgebakken in ossenwit en afgebakken in frituurolie.”

Het team hoopt dat het snel ook zijn trendy, gezellige interieur kan tonen aan de klanten. In de brasserie zijn er 50 plaatsen, en in de lounge achteraan is plaats voor 30 mensen. Hier staan lagere tafels en fauteuils, en kunnen klanten genieten van fingerfood, tapas en versgemaakte cocktails. “We hadden in oktober een volledig team klaarstaan, maar daar is niet veel volk van overgebleven. Mijn chefkok Vincent Bourgeois is op post gebleven, en hij heeft de menukaart volledig mogen vormgeven. Hij heeft al 20 jaar ervaring als kok.

Michaël Serrien heeft een carrière in sales en marketing verruild voor een eigen horecazaak. “Het begon eigenlijk door de passie van mijn zoon Maxim. Hij werkt al 5 jaar in de horeca, en dat zette me aan het denken. Op deze manier kan ik ook mijn eigen jongensdroom waarmaken. Spijt heb ik zeker niet, maar ik had wel niet gedacht dat we 6 maanden dicht moesten blijven.”