OUD-TURNHOUT – Swiekes groeit. Swiekes is de naam van een tripel bier dat enkele liefhebbers vorig jaar op de markt brachten. Ondertussen is een BV opgericht, Swiekes BV, en die lanceert nu ook een tweede bier: Black Out. Van dit donkere bier is voorlopig een Limited edition uitgebracht van tien hectoliter.
Swiekes Tripppel (jawel, 3 p’s) is eigenlijk voor het eerst gebrouwen als gelegenheidsbier voor een trouwfeest. Het blonde bier valt er goed in de smaak en dus besluiten Bert Braet, Filip Hendrickx en Marc Swinnen in 2019 om het op de markt te brengen. De Swiekes Tripppel heeft succes en na 3,5 week is Swiekes al door de eerste voorraad heen.
Samenwerking met Het Nest
“We hebben het afgelopen jaar als bierfirma zo’n 40.000 liter laten brouwen bij het Nest en brouwerij Pirlot. Brouwerij Het Nest brouwt nu structureel onder contract voor ons. Ze hebben ons daar ook ongelofelijk begeleid in onze eerste stappen naar commercialisatie op de biermarkt. We hebben er veel hulp, steun en advies gekregen.”
De Swiekes Tripppel staat ondertussen op de bierkaart in een 50-tal horecazaken. Ook drankenhandel Prik & Tik helpt het bier mee promoten en verkopen.
Black Out
De dorst en vooral de passie bij Swiekes zijn nog niet gelest en dus heeft de onderneming pas een tweede bier gelanceerd: Black Out. “Het is een donker bier op basis van gebrande mout. Het is geen gewone stout”, weet Bert Braet. “Voorlopig lanceren we het in een kleine oplage van 1.000 liter. We willen rustig zien hoe het aanslaat en wat de mensen ervan vinden. Toen we hem vorig weekend lanceerden, zijn er al wel drie vrienden speciaal met de motor naar hier gereden om hem te komen ophalen. Die hadden er een dagtrip van gemaakt!”
Smakelijke liefhebberij
Al met al heeft Swiekes het in zijn eerste jaar goed gedaan, ondanks de coronacrisis.
“In het voorjaar is de verkoop uiteraard wel terug gevallen. Maar dan nog zaten we op het niveau waarop we vooraf hadden gehoopt. Over het algemeen is alles beter gegaan dan verwacht. “Toch blijf dit een passieproject”, verduidelijkt Bert Braet. “We doen dit allemaal naast onze reguliere jobs en investeren de opbrengst weer in dit project. Het blijft een hobbybier dat ook op de markt wordt gezet. Dat maakt ook dat de recepten nog altijd vertrekken vanuit de smaak en onze grondstoffen eigenlijk duur zijn in vergelijking met grotere bieren. Grotere brouwerijen vertrekken ook wel van een goede smaak, maar gaan daar dan bedrijfstechnisch nog mee aan de slag om aan een goede prijs te kunnen produceren en tegelijk die smaak nog zo dicht mogelijk te benaderen. Die factor speelt bij ons veel minder.”