pexels-photo-574285

Student leert nog altijd het liefst van op papier.

WOMMELGEM – studenten hoger onderwijs leren nog altijd liever van op papier dan van een scherm. Dat blijkt uit een bevraging die leermiddelenmaker VAN IN deed bij een 300-tal studenten. Aanleiding daarvoor was de start van het tweede semester in de scholen. 51% studeert bij voorkeur op papier. De meest gebruikte leermiddelen om te studeren zijn het handboek/de cursus en de presentatie van de docent.

De studenten van vandaag zijn ‘digital natives’. Maar in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, heeft 51% bij het studeren toch een voorkeur voor papieren dragers. De combinatie papier/digitaal volgt op korte afstand met 45%. Slechts 4% geeft aan een voorkeur te hebben voor (louter) digitale dragers bij het studeren.

Bij de vraag waarom ze een voorkeur hebben voor papier geeft deze generatie onder meer aan dat ze zich beter kan concentreren met een papieren cursus voor zich. Notities toevoegen of markeren gaat daarbij vlotter en studenten worden minder afgeleid dan met een pc of tablet. Schrijven helpt ook om de leerstof te memoriseren, constateren ze.

Wie een voorkeur uitsprak voor de combinatie papier en digitaal vindt dat de twee mekaar goed aanvullen: de papieren cursus bevat alle leerstof, de online presentatie toont welke accenten de docent legde. Samenvattingen maken studenten het liefst op hun pc.

De studenten toonden zich in deze bevraging bovendien heel milieubewust. Als het gaat om informatie die ze maar korte tijd nodig hebben, geven ze aan die niet te printen om milieuredenen.

Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN: “We zien onze 18+ers constant op hun smartphone bezig. Ook wanneer studenten leren of oefenen heeft het digitale zonder twijfel zijn plaats veroverd en dat zal niet meer veranderen. Maar innovatief zijn wil niet zeggen dat alles digitaal moet zijn. Wij ontwikkelen wat nodig is om tot leerwinst te komen, dat is de essentie. Bij de studenten valt het overigens op dat de combinatie papier/digitaal een nipte tweede plaats behaalde. Daarom blijven we inzetten op zowel digitale als papieren leermiddelen.”