Karel en Ben

Stessens zit al 50 jaar goed in het vlees

GEEL – 50 jaar slagerij. Het is een jubileum waarvan er niet zoveel zijn. Slagerij Stessens in Geel viert het in ieder geval vol overtuiging. De slagerij laat dit weekend zijn klanten meegenieten van het halfeeuwfeest en is vastbesloten er nog wat jaren bij te doen.

Op 18 november is het exact een halve eeuw geleden dat een jonge slager uit Retie zijn nieuwe winkel opende in een pand aan de Stationsstraat in Geel. Die durver van toen is nu met pensioen. Maar zijn zoon Ben, dit jaar ook een halve eeuw oud, zet de zaak ondertussen al jaren succesvol voort.

Evolutie

Er is in 50 jaar tijd heel wat veranderd in de vleesindustrie. Anno 1969 telde Geel veel minder inwoners, maar veel meer slagerijen dan nu. Karel Stessens, nu 73, was amper 23 jaar oud toen hij met zijn slagerij begon. Hij had de stiel geleerd bij D’Hooghe in Antwerpen: een topslagerij die zowat de ‘uitvinder’ was van nu bekende vleeswaren als crèmepaté en bloksalami. Karel paste in Geel toe wat hij in Antwerpen had geleerd en dat sloeg aan. De nieuwe vleeswinkel was meteen een succes. Samen met enkele andere Kempische slagers van de nieuwe generatie zette hij in de jaren 1973-1974 de stap naar de Keurslagers, een van oorsprong Nederlandse vakvereniging van slagers die mekaar niet als concurrenten zagen, maar als collega’s en van mekaar wilden leren in hun zoektocht naar topkwaliteit en vernieuwing.

De fakkel doorgeven

Karel bleef ruim 30 jaar zaakvoerder, tot zoon Ben, nu 50, aan het begin van deze eeuw aan het hoofd van het atelier kwam te staan. Ben is niet naar de slagersschool gegaan, maar was toch voorbestemd voor het vak.

“Ik heb heel mijn leven in de slagerij doorgebracht”, vertelt Ben Stessens “en ben vanzelf in de stiel gerold. Voor mij was dat vanzelfsprekend, ik heb nooit een andere ambitie gehad. Ik heb de stiel al doende geleerd. In 2001 werd ik zaakvoerder, maar ik heb altijd op ons vader kunnen rekenen. Nu nog, gelukkig.”

Anders gaan eten

De slagersfamilie heeft in de loop van 50 jaar het een en ander zien veranderen in wat klanten willen. “De mensen zijn de voorbije decennia totaal anders gaan eten”, weet Karel Stessens. “De vleesconsumptie is sterk gedaald. Nu kopen mensen veel bereide gerechten. Ze besteden veel minder tijd in hun keuken, het moet makkelijk zijn en snel gaan.”

Ook aan de kant van de vleesproductie is er heel wat veranderd. “Er zijn enkele schandalen geweest die veel hebben stuk hebben gemaakt”, vertelt Ben Stesssens. “Maar geen enkele sector wordt zo streng gecontroleerd als de onze. Wat zeevis eet, dat weten we niet. Maar wat onze varkens eten, dat weten we perfect. Ik ga resoluut voor het ‘andere’ vlees: van een dier waar de boer meer tijd en moeite insteekt, waar hij ook een betere prijs voor krijgt, maar dat beter vlees oplevert voor de klant. Het moet een goed verhaal zijn.”

Feestacties

Tot en met de eerste week van december houdt de jarige slagerij enkele promotieacties, waarbij ook wat te winnen valt, onder meer elektrische steps of een barbecue. Tijdens het weekend van 15 en 16 november is er bovendien een attentie voor elke klant.

Tegelijk begint Ben Stessens aan de tweede halve eeuw. “We gaan nog voor minstens vijftien jaar”, zegt hij met een brede glimlach. “En we denken eraan om binnenkort ook weer aan huis te gaan leveren, net als vroeger!”