woebel

Starter van de week: Woebel automatiseert taartenverkoop

Woebel, het nieuwe online platform van Jonas Van Gool uit Vosselaar, automatiseert voor jeugd- en andere verenigingen hun wafelslag, taarten- en kaartenverkoop. Via het platform kunnen bestellingen en inschrijvingen worden doorgegeven en betalingen uitgevoerd. “De eerste reacties zijn zeer positief”, zegt hij.

In het dagelijks leven is Jonas Van Gool ict-engineer bij een plastic verwerkend bedrijf in Herentals. Tegelijk zat hij 17 jaar in de Chiro. Met lede ogen zag hij hoe ambachtelijk jeugd- en andere clubs hun jaarlijkse taartenverkoop en wafelslag nog altijd organiseren. “Briefjes voor de bestellingen invullen, afscheurstroken voor de besteller, cash geld dat moet worden meegegeven, enzovoort”, vertelt hij. “Dit moet anno 2018 andere kunnen, dacht ik.”

Hij bedacht een concept en besteedde het eigenlijke programmeren uit aan de firma sClouds. Vooraleer het platform een week geleden online ging, trok hij ermee naar scouts- en Chiroafdelingen om het te laten testen en feedback te vragen.

Meteen afrekenen
Via Woebel kunnen (jeugd)verenigingen een persoonlijke verkoopspagina aanmaken, inclusief enkele afbeeldingen. Vervolgens kan die via mail en Facebook verder worden verspreid. Bestellen gebeurt via de site, zo ook de betaling. “Organisatoren kunnen de klanten ook de keuze laten maken uit enkele levermogelijkheden”, legt de initiatiefnemer uit.

“Dat er meteen ook kan worden afgerekend, maakt het platform bijzonder”, benadrukt Jonas Van Gool. Zelf houdt Woebel zo’n 5% van de inkomsten in. “Ik ben gestart met het idee dat het mooi zou zijn wanneer ik de investering zou terugverdienen en nog mooier wanneer het een bijverdienste wordt. De komende weken en maanden zal blijken of er nood aan is, of er nog bijkomende investeringen nodig zijn om het gebruiksvriendelijker te maken. Hoe het op langere termijn evolueert, is moeilijk te voorspellen. In elke geval gaan we nu starten met de promotie.”