Theme Stefaan Van Weverberghe

Starter van de week: Theme versterkt betrokkenheid tussen werkgever en werknemer

HERENTHOUT – Andere bedrijven helpen met het vinden van de juiste match en het juiste engagement. Dat is waar Stefaan Van Weverberghe (40) zich op wil toeleggen met zijn nieuwe onderneming ‘Theme’.

Nogal wat bedrijven worstelen met het vinden van geschikte kandidaten en met het houden van de juiste medewerkers. Nochtans zijn juiste mensen het belangrijkste kapitaal van een onderneming. Je moet dus de kunst verstaan om goede mensen betrokken te houden bij de firma. Theme biedt daarin ondersteuning  “Om te beginnen help ik bedrijven in hun zoektocht naar de juiste medewerkers,” licht Van Weverberghe toe. “Via welk kanaal lanceer je bijvoorbeeld een oproep? Met welk soort tekst? Dat kan cruciaal zijn.”

 

Betrokkenheid

Daarnaast helpt Van Weverberghe ondernemingen met ‘Employer Engagement’. Anders gezegd: uitzoeken hoe de medewerkers van een bedrijf zich blijvend betrokken voelen.

“Het is geen marketingpraatje. Ik kom niet met een toverformule of een campagne die er misschien wel goed uitziet, maar waar de mensen in een bedrijf zich niet mee verbonden voelen. Het is de bedoeling om medewerkers te betrekken in het verhaal. Ik kom dus luisteren naar de directie, maar zeker ook naar de medewerkers. De uiteindelijke uitkomst van zo’n traject kan zijn dat een bedrijf zijn koers bijstelt. Het moet echt kloppen voor iedereen. Het moet kunnen werken in de realiteit.”

 

Veel ervaring

Stefaan Van Weverberghe is al jarenlang vertrouwd met employer marketing. Hij lanceerde succesvolle campagnes voor nationale en internationale ondernemingen. Daarnaast is hij docent Employer Marketing aan de Ehsal Management School. Na een carrière bij verscheidene communicatiebureaus brengt hij nu zijn kennis en ervaring samen in Theme.

“Soms zijn bedrijven nog wat bang dat het allemaal lang zal duren, of veel zal kosten. Maar een traject gaat gewoonlijk over 2 – 3 maanden, wat nog overzichtelijk is. Bovendien is wat ik doe én wat ik voorstel telkens aangepast aan de mogelijkheden van het bedrijf.”

 

Opbrengst

Theme begeleidt zowel KMO’s als grote bedrijven. Het principe is uiteindelijk hetzelfde, stelt Stefaan Van Weverberghe. En die bedrijven worden er financieel beter van.

“Ik help bedrijven ook om zo optimaal mogelijk te investeren,” vertelt Van Weverberghe. “Vaak gaat er veel geld naar de verkeerde kanalen om vacatures te tonen. Dan is het beter om meer doelgericht te werken met minder kost en meer te investeren in de werknemers zelf.  In veel ondernemingen is het budget voor marketing trouwens veel hoger dan voor HR. Wanneer ik in een bedrijf een traject start, betrek ik allebei die diensten én de CEO. Als die ziet dat het succes van de onderneming uiteindelijk zit bij de medewerkers, dan is die gewoonlijk wel geneigd om wat extra middelen voor HR vrij te maken. Bovendien is dat geen structurele kost en zal het een positief effect hebben op de bedrijfsresultaten.

En vergeet niet: hoe je mensen zich voelen en zich gedragen, dat is hoe je je op de markt plaatst als bedrijf.”

 

www.theme.be