Ruim 25 jaar werkt Ilse Segers (47) uit Dessel in de banksector. Onder de bedrijfsnaam Top Orde begint ze een leven als zelfstandig ondernemer, meer bepaald als professional organizer. “Hiermee stel ik orde op zaken, zowel zakelijk als privé”, legt ze uit.
“Ik ben heel stipt, perfectionistisch zelfs. Ik krijg stress van chaos en zaken die niet in orde zijn.” Een leven als professional organizer is haar dus op het lijf geschreven. “Ik hoorde Karen Damen van K3 in een interview vertellen over haar huis dat was ontploft, figuurlijk dan, en dat ze hulp was gaan zoeken om op te ruimen. Ik ben over het onderwerp beginnen opzoeken, want dat leek me wel iets om zelf te gaan doen.” Vervolgens ging ze een opleiding opvolgen, doet ze een beroep op haar ervaring bij de bank en nu is ze zover om officieel van start te gaan met Top Orde.
Stappenplan
“Ik help mensen met organiseren”, vertelt Ilse Segers. “Ondernemers en vrijeberoepers zijn vaak goed in hun vak maar weten niets van papierwerk of willen zich daar niet mee bezighouden. Ik help hun kaften organiseren, hun digitale bestanden rangschikken, we maken een stappenplan. Als dat in orde is, kunnen ze me verder tijdelijk inhuren voor secretariaatswerk. Wie zijn papierwinkel in orde en structuur heeft, bespaart veel tijd en geld.”
Hoewel Ilse Segers zich in de eerste plaats wil richten op zelfstandige ondernemers en vrije beroepen, gaat haar aanbod breder. “Ik wil bijvoorbeeld een kleerkast mee helpen ordenen of een ruimte opruimen. Na een overlijden komen er een heleboel zaken af op de nabestaanden. Ik help hen hiermee. In Nederland en Amerika zijn personal organizers booming business. Bij ons is het beroep nog vrij onbekend.”
Ilse Segers is 1 van de eerste leden van de Belgische Beroepsvereniging voor Professionele Organizers die in het najaar officieel wordt opgericht.