de tuindoos

Starter van de week: de HelloFresh van de groentezaden

Exact een jaar geleden ging Frederik Meynen (25 j.) uit Mol van start met De Tuindoos, een abonnementendienst voor groentezaden. Abonnees ontvangen elke maand 2 zakjes zaad en een fiche met uitleg. Met het idee won hij in 2015 de Startersprijs op de beurs Ondernemen in Vlaanderen. “Het eerste jaar was er vooral om uit te testen. Vanaf de komende lente geven we er een lap op”, zegt de jonge ondernemer.

Frederik noemt zichzelf een moestuinier en kweekt al een aantal jaren zijn eigen groenten. In zijn omgeving hoorde hij dat anderen dat ook wel wilden maar dat het hen ontbrak aan kennis. Dat bracht hem op het idee voor De Tuindoos.

Tot dusver ontvingen de klanten 4 keer per jaar 6 zakjes met groentezaden, maar dat verandert nu in 12 keer 2 zakjes. Er bestaan 4 abonnementsformules: een basisversie, voor mensen met een beperkte teeltoppervlakte (lees: balkon), voor gezinnen met kinderen en voor tuinavonturiers. “In je pakket vind je zaden die in die periode kunnen worden gezaaid, maar welke groenten het precies zijn, blijft een verrassing”, zegt de jonge ondernemer, die na een opleiding biochemie en een lerarenopleiding uiteindelijk iets heel anders ging doen. “Via de webshop kunnen mensen altijd andere zaden bijbestellen.”

Inclusief informatie
Hij wil het onderscheid met tuincentra maken door het aanbieden van informatie. “De productfiche legt uit wat je moet doen vanaf dat het zaadje in de grond moet totdat de groente op je bord ligt, in sommige gevallen zelfs inclusief gerechten”, legt de starter uit. “Verdere informatie vindt de klant op de website.” En hij gelooft in de Vlaams-Nederlandse markt. “Vooral in steden willen mensen meer en meer hun eigen groenten kweken”, leerde hij in zijn eerste jaar.

Op dit moment zijn er 50 abonnees. “Het eerste jaar heb ik eigenlijk geen reclame gemaakt. Dat verandert vanaf maart, dan wil ik me echt gaan bekendmaken, zowel online, via een crowdfundingactie als via een vriendenactie. Toen ik begon, had ik totaal geen verstand van ondernemen. Het winnen van de Startersprijs leverde me een ondersteuning op vanuit Bryo (Voka) en daar heb ik veel van opgestoken.”

Nu nog combineert hij De Tuindoos met het geven van bijlessen aan leerlingen. Het doel is van de groentezaden zijn hoofdjob te maken.