Waarom brownies? Het was een vraag die Ilse en Dries hadden kunnen verwachten. Het antwoord is nog simpeler. “Omdat ze in een doosje passen”, zegt Dries. “Dat is makkelijk om op te sturen. Bovendien zijn er veel variaties mogelijk.”
Een lange opsomming begint, waarbij de twee elkaar als een geoliede machine om beurten aanvullen. De varianten original, caramel-zeezout, amandel, Oreo, Smartie topping, cheesecake en marshmallow passeren de revue. Er is keuze uit een tiental soorten brownies.
Netflixbox
“Een andere reden is dat we vertrouwd zijn met het product”, vertelt Dries. “Het begon nochtans heel toevallig. Ik ben gepassioneerd door koken. Als traktatie op het werk of bij een vriendenbezoek maakte ik vaak brownies. Daar kwamen goeie reacties op, waardoor we dachten: ‘Tiens, hier kunnen we meer mee doen’. Momenteel volg ik een opleiding tot hulpkok met specialisatie desserten. De basis ken ik, maar ik wil alle kneepjes van het vak beheersen. Onze brownies zijn ambachtelijk gemaakt. Dat is iets helemaal anders dan wat je in de supermarkt vindt. De laatste maanden hebben we onze brownies intensief getest. Eigenlijk kunnen we geen brownies meer zien.”
“Een doosje brownies is leuk om cadeau te geven. Daar willen we op inspelen”, verklapt Ilse. “We bieden bijvoorbeeld een Netflixbox aan. Daarin zitten naast brownies ook zelfgemaakte dipsausjes voor een televisie-avondje. Of een vaderdagbox, met brownies met whiskey in. Babyborrels, communiefeesten, verjaardagen, voor al die zaken hebben wij een gepast browniedoosje. Ook voor bedrijven zijn onze doosjes interessant als geschenk op de Dag van de Vrijwilliger of Secretaressedag.”
Heruitvinden
De taakverdeling bij Browni’d (een verwijzing naar de initialen van Ilse en Dries) is duidelijk. Dries maakt de brownies, terwijl Ilse de sociale media, verpakking en administratie regelt. “We hebben net onze verbouwingen samen overleefd. We hebben er het volste vertrouwen in dat het ook lukt als zakenpartners”, zeggen man en vrouw. “We zijn al een koppel sinds de middelbare school en zaten zelfs als kleuters bij elkaar in de klas. We hebben samen dus al heel wat watertjes doorzwommen.”
“Toen wij vorig jaar na twee zwangerschappen kort na elkaar twee kindjes verloren, stond onze wereld stil”, vertellen ze. “We verloren voeling met wie we waren en waar we naartoe wilden in het leven. We hebben daardoor onszelf moeten heruitvinden. We besloten om niet langer alleen te dromen, maar ook echt voor onze dromen te gaan.”
“Dankzij Brown’d doen we iets met onze drang naar zoetigheid,” vertelt Dries. “Het zou fijn zijn om daar ook ons werk van te maken. Momenteel zijn we nog aan het testen met verschillende verpakkingen en wachten we op onze vergunning van voedselveiligheid. Vanaf 1 mei leveren we brownies, maar bestellen kan al.”
“Wie weet kunnen we later uitbreiden naar meerdere desserten”, zegt Ilse. “Ons ultieme doel is om een eigen koffiehuisje te openen in de natuur voor wandelaars en fietsers.”
Bestellen kan via een onlineformulier. Een doosje van acht brownies kost 15 euro, twaalf brownies kosten 20 euro en 24 brownies heb je voor 36 euro.