Starter: Bert Van Balen van Sunlighten Kempen

Bert Van Balen werkte mee in de schrijnwerkerij van zijn vader in Balen toen hij op Batibouw zijn “gaatje in de markt” ontdekte. Onder de indruk van de mogelijkheden van Sunlighten Infrarood Sauna’s vroeg hij de invoerder naar een lokale dealer, waarna bleek dat dichtstbijzijnde dealer zich in Stekene bevond.

“Waarom zet je niet zelf een concept in de markt, binnen kader van wat je al doet, bv. het mooi inbouwen van sauna’s?”, stelde de invoerder voor. En zo was Sunlighten Kempen geboren. Aan de website wordt nog gewerkt. Flyers, logo’s e.d. zijn in aanmaak waarbij Bert met de frustratie van elke beginnende ondernemer zit: het zou allemaal wat sneller mogen gaan.

Vandaag prijken in de marge van de nieuwe toonzaal van de schrijnwerkerij al een aantal modellen. Bert hoopt zijn klanten te overtuigen dankzij een aantal USP’s (Unique Selling Propositions): Deze sauna’s worden bediend met een touchscreen, hebben een DVD speler in de sauna, beschikken standaard over 3 golfbereiken (lange golven, middellange en korte golven) en 6 programma’s die afgestemd zijn op de noden van de gebruiker (bv. een programma ‘pijn in de rug’). De uitdaging wordt om die USP gecommuniceerd te krijgen en daarbij mikt Bert sterk op het internet. Zo begint op Facebook zijn verhaal al wat te leven, maar gaat het nog niet om de grote aantallen.

Dat moet vanaf oktober veranderen, want dan hoopt Bert echt vertrokken te zijn. De uitdaging voor elke onderneming is ‘de trein aan het bollen te brengen’, daarna wordt alles – hopelijk – een beetje makkelijker.