Stijn Gysemans en Laurent Moyersoen zijn de oprichters van ClimateCamp. Dat is een softwareplatform waarop duurzaamheidsmanagers kunnen samenwerken met leveranciers om hun CO2-uitstoot accuraat te berekenen en binnen de perken te houden. Climate Camp maakt deel uit van Start it@KBC, het grootste start-up netwerk van België.
Energie-intensief
ClimateCamp richt zich op de voedingsindustrie, maar in eerste instantie tot de Belgische brouwers. “De brouwindustrie is een energie-intensieve sector”, zegt Stijn Gysemans. “Belgische brouwers zijn trots op hun product. Daarom kunnen ze vandaag niet meer om duurzaamheid heen. Ze zijn bereid om de nodige stappen te zetten.”
DuurzaamBrouwen
DuurzaamBrouwen wil de brouwerijsector CO2-neutraal maken. Via het platform vinden ze leveranciers van grondstoffen, verpakkingen en mouten. “70 tot 90% van de CO2-uitstoot van bedrijven komt niet van de eigen operaties, maar van de leveranciers”, weet Laurent Moyersoen. “Alleen weten bedrijven dat vaak niet. We bekijken en berekenen het hele plaatje door ook die leveranciers te betrekken.”
Complexe berekeningen
“We hebben een prototype ontwikkeld om de ecologische voetafdruk van producten te berekenen”, legt Stijn Gysemans uit. “Dat is heel complex. Je hebt de ingrediënten, het brouwproces, de logistiek, de voetafdruk van de leveranciers. Het brouwen van bier vraagt veel energie, die je niet alleen met zonnepanelen kan opwekken. Er zijn steeds meer duurzame en innovatieve oplossingen beschikbaar in de sector.”
Ambitie
ClimateCamp wil de brouwerijsector gebruiken als springplank naar de hele voedingsindustrieketen. “We willen marktleider worden in België en daarna in andere landen waar intensief bier wordt gebrouwen. Op termijn richten we ons ook op andere energie-intensieve voedingssectoren.”