Vanmiddag is een nieuwe brochure voorgesteld die handelaars warm moeten maken een zaak te starten in het centrum van Vosselaar, Turnhout, Beerse en Oud-Turnhout. De gemeenten van de Stadsregio Turnhout geven er een overzicht van hun troeven en hun stimuli om ondernemers aan te trekken. Doel is de winkelleegstand in de centra tegen te gaan.
De 4 gemeenten werken al langer samen om hun handelscentra te versterken. Vorig jaar kondigden ze een stop af op de komst van nieuwe supermarkten of de uitbreiding van bestaande. Er werden ook zones afgebakend waar welk soort winkels welkom zijn.
“Deze brochure is een verdere uitwerking van de eerder ontwikkelde visie”, verduidelijkt Magalie Decloedt van de Stadsregio Turnhout. “Door een samenhangend beleid te voeren gaan de gemeenten mekaar versterken.”
Eigen accenten
Toch legt elke gemeente zijn eigen accenten. Turnhout wil meer inzetten op de koppeling tussen beleving en shoppen en wil de binnenstad neerzetten als een broedplaats voor creatieve ondernemers. Via initiatieven als The Box, Turnhout Pop Ups en Fablab ondersteunt de stad creatieve handels- en horecaconcepten. Ze geeft ook subsidies om de handelskern aantrekkelijker te maken.
Beerse haalt ook de subsidiepot boven om nieuwe winkels aan te trekken: 2.500 euro gespreid over 2 jaar en 500 euro om je winkel te promoten. Vosselaar benadrukt zijn kleine, gezellige dorpskern, terwijl Oud-Turnhout zijn streekproducten in de strijd gooit.
“De brochure is bedoeld voor mensen die in de stadsregio een zaak willen beginnen. Ze krijgen die aangereikt wanneer ze zich melden aan het loket van 1 van de 4 gemeenten”, aldus nog Magalie Decloedt. Voor de realisatie kregen de 4 gemeenten de steun van het provinciebestuur.