In de ruime Geelse stationsomgeving zijn al enkele jaren verschillende ontwikkelingen op til, waarbij naar een evenwicht wordt gezocht tussen wonen, groen, openbare ruimte en een goede mobiliteitsafwikkeling. Op het vlak van wonen is projectontwikkelaar Matexi bezig met de afwerking van het wooncomplex Villa Spoorbloem pal tegenover het station, met 38 appartementen en vier handelsruimtes.
Maar het grootste woonproject bevindt zich wat verderop, tussen de Heidebloemstraat en Dr. Verwaeststraat naast het spoor. Daar tekent de Brusselse projectontwikkelaar Skyline Europe het complex Charlottenhof uit, goed voor zowat 150 nieuwe wooneenheden verspreid over drie fases. Skyline Europe verkreeg intussen een vergunning voor het eerste deel Heidebloemhof, met zeven eengezinswoningen en 35 appartementen. Vanuit de buurt werden er meer dan dertig bezwaarschriften ingediend, maar ook het stadsbestuur van Geel had daarover een negatief advies geformuleerd. Geel laat het daar niet bij en tekent tegen de vergunning beroep aan bij de Vlaamse overheid.
Alles als één geheel
“We stellen ons vragen bij de mobiliteitsimpact van dit project”, klinkt het bij het stadsbestuur. “De bouw van 150 wooneenheden heeft gevolgen voor de verkeerssituatie in de stationsomgeving. De mobiliteitsstudie in de vergunningsaanvraag houdt alleen rekening met het eigen project, terwijl we hadden gevraagd om ook geplande ontwikkelingen van andere partijen (zoals Villa Spoorbloem, red.) mee te nemen. Zonder een integrale mobiliteitsnota is het moeilijk om de verkeersknelpunten goed te beoordelen. We vragen de Vlaamse regering daarom om alle geplande projecten als één geheel te beoordelen en een grondige mobiliteitsstudie te laten maken.”
Rond de op til zijnde ontwikkelingen rond het station werd bijna tien jaar onder de hoede van de Vlaamse overheid het zogenaamde complex project Stationsomgeving opgestart. De bedoeling ervan was om zowel de verkeersafwikkeling en de woonplannen voor de (heel) ruime stationsomgeving in een soort masterplan te vatten. Maar het project pakte complexer uit dan gedacht, waardoor de procedure in 2021 werd stopgezet. Ongeveer gelijktijdig keurde de stad haar beleidsplan Ruimte goed, waarin onder meer de optie was opgenomen om een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te stellen om te bepalen waar grote meergezinswoningen in de stad nog wel en niet langer mogelijk zijn. Tijdens de recentste gemeenteraad wilde Greet Daems (PVDA) weten of dit zogenaamde RUP Kernversterking de vergunning voor Charlottenhof had kunnen vermijden.
Schepen van Ruimte Bart Julliams (N-VA) schetste dat het RUP nu in de fase van de scopingnota zit, waarbij het kader na een startnota en een inspraak- en adviesronde is vastgesteld. “We zijn nu bezig aan het eerste voorontwerp. Maar een RUP zou geen invloed hebben gehad op het mobiliteitsvraagstuk dat dit project met zich meebrengt. Een RUP doet geen uitspraak over een verkeerssituatie, al nemen we dat wel mee bij de opmaak ervan. Bovendien staan we erop dat er bij grote projecten steeds een mobiliteitsstudie aan voorafgaat. Zelfs met een RUP zouden we nog steeds een mobiliteitsstudie vragen.”