De wielerkledingmarkt heeft duidelijk geen last van de afgelopen dopingschandalen. Fietsen is populairder dan ooit. Dat merken ze bij Sportune in Heist-op-den-Berg ook in de omzetcijfers. “De eerste helft van 2013 is onze omzet verdubbeld ten opzichte van het eerste semester in 2012”, vertelt zaakvoerder Stefan Van Ouytsel. “Ten gevolge van de crisis is het eerste kwartaal van 2013 twijfelend ingezet, maar vanaf februari is een sterke groei ontstaan. Momenteel produceren we gemiddeld 4000 stuks sportkleding per maand en het aantal blijft sterk stijgen.” Ook voor de rest van het jaar en het voorjaar 2014 blijven de vooruitzichten voor het jonge, innovatieve bedrijf zeer gunstig. “Van verval is er tijdens de traditioneel rustige maanden juli, augustus en september absoluut niets te merken.”
Sportune ontwikkelt en verdeelt innovatieve producten en bijhorende diensten voor de sportsector. Naast clubs en teams vinden steeds meer bedrijven hun weg naar gepersonaliseerde wielerkleding. “Of het kan tellen als een indicator voor de opleving de Europese / wereldeconomie durf ik niet met zekerheid te stellen, maar de evolutie is wel algemeen zichtbaar. Zowel multinationals als lokale bedrijven vinden onze firma en onze producten. Ook bijbestellingen van bestaande klanten worden steeds groter en volgen zich steeds sneller op.” Onder andere Herbalife, Microsoft, Vistaprint, enzovoort behoren tot de klanten in het B2B-segment van Sportune. “Om nog sterker in te zetten op de B2B markt en deze evolutie op te vangen hebben we ons team zonet uitgebreid met een extra productontwikkelaar. De productiecapaciteit wordt tegelijk sterk opgetrokken om sneller en flexibeler te kunnen leveren, ook tijdens de traditionele piekperiode van november tot april.”
Na doorgedreven testen door Triatlon Mechelen bleek het triatlonpakje van huismerk NODRUGS met voorsprong het beste op de Belgische markt. “Met Luc Van Lierde (tweevoudig Ironman Hawaii winnaar) maakten we onze ambities om door te breken in de triatlonsport bij aanvang van het jaar al kenbaar”, vertelt Van Ouytsel. “Triatlon is ook bijzonder populair bij ondernemingen en bij beslissingnemers. Vanaf september zijn we tevens titelsponsor van de populaire ‘NODRUGS business triatlon’ die jaarlijks wordt georganiseerd door SP&O, de triatlonclub uit Mechelen. Een ideaal platform om tegelijk de B2B-markt en de triatlonmarkt aan te spreken.”
Het jonge bedrijfje haalde verleden jaar een omzet van één miljoen euro, vier keer zoveel als het jaar ervoor. Sinds kort is Sportune gehuisvest in een nieuw gebouw langs de Liersesteenweg in Booischot, deelgemeente van Heist-op-den-Berg. Binnenkort volgt een officiële opening.