Sportartikelenfabrikant Nike zet fietsproject verder

nike fietsenVeel projecten rond een fietsbeleid zijn er bij bedrijven gekomen onder impuls van fiscale voordelen. Zo heeft Nike een aanzienlijk bedrag gekregen uit het Pendelfonds van de Vlaamse overheid voor een project gedurende vier jaar. Nu die periode afgelopen is, betekent dat niet het einde van het gevoerde fietsbeleid. “De financiële steun via het Pendelfonds is nu gestopt, maar we zetten het fietsproject wel verder”, is de conclusie van Filip Peeters, personeelsdirecteur bij Nike, waarvan het Europees distributiecentrum in Laakdal is gevestigd.

“Wij willen enerzijds als sportfirma onze medewerkers tot bewegen aanzetten. Anderzijds is het goed voor de mobiliteit en het feit dat we op onze site minder autoparking moeten voorzien”, verklaart Peeters de keuze voor actief fietsbeleid de voorbije jaren. Nike Laakdal heeft een aanbod uitgewerkt voor de 1800 vaste werknemers. “Wij hebben momenteel 250 actieve fietsers, die een bedrijfsfiets gebruiken. De voorwaarde is wel dat ze dan minstens de helft van de dagen met de fiets komen werken. Daarnaast hebben we ook 85 elektrische fietsen voor mensen die op minder dan 20 kilometer van het bedrijf wonen. Die fietsen worden bij ons opgeladen via de groene stroom.”

Er zijn bij Nike ook fietsers die met hun eigen fiets naar het bedrijf komen. “Zij krijgen een fietsvergoeding van 20 eurocent per kilometer”, zegt Peeters.” Dit maakt wel dat er op sommige dagen zo’n 400 werknemers met de fiets naar het werk komen. Er zijn ook werknemers met een nachtshift die met de fiets naar het werk komen.” Om de fietsers die geen bedrijfsfiets gebruiken extra te motiveren, heeft Nike de fietskapiteins in het leven geroepen. “Dat zijn medewerkers met veel fietservaring, een soort voorbeeld voor anderen. Zij stimuleren de andere werknemers door samen naar het werk te rijden.”

In de maandagkrant van Gazet van Antwerpen – editie Kempen gaat het in Made in Kempen uitgebreid over de economie en de fietssector.