2_Infrabel_0119

Sporen van Mol naar Hamont kan straks elektrisch

Goed nieuws voor de mobiliteit in de Kempen. Vandaag is het startschot gegeven voor de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont. Vanaf eind 2020 zullen ook over dit traject elektrische treinen rijden die de huidige diesels vervangen. 2 jaar geleden werd ook al het tracé tussen Herentals en Mol geëlektrificeerd.

In aanwezigheid van minister van Mobiliteit François Bellot, een hele rij burgemeesters waaronder Paul Rotthier van Mol en Infrabel CEO Luc Lallemend werd vanmorgen de eerste nieuwe bovenleidingspaal geplaatst op het perron van Hamont. In totaal moeten 830 nieuwe palen worden geplaatst op het 33 km lange traject en is er zo’n 200 km aan nieuwe kabels en draden nodig. De werkzaamheden, inclusief de bouw van een werfinstallatie in Lommel en het maken van proefsleuven voor kabels en leidingen, worden uitgevoerd door Strukton Rail.

De werkzaamheden nemen 2 jaar in beslag en naar verwachting rijden in december 2020 de eerste elektrische treinen op het traject.

47,5 miljoen
“Deze werken tussen Mol en Hamont vormen een nieuwe belangrijke investering voor de mobiliteit in de Kempen en Noord-Limburg”, zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel, dat op de lijn 3 nieuwe tractieonderstations zal bouwen. Zo’n stations zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. “De elektrificatie biedt de NMBS de mogelijkheid om over het volledig traject van Antwerpen tot Hamont elektrische treinen in te zetten. De reizigers zullen gebruik kunnen maken van moderne en comfortabele treinen die ook meer capaciteit bieden en milieuvriendelijker zijn.”

De investering wordt geraamd op 47,5 miljoen euro waarvan 40% wordt gesubsidieerd door de Europese Unie.