Met een klein gebaar of onverwachte attentie een moment van grote waarde creëren voor een patiënt. Dat staat sinds enige tijd in België en Nederland bekend als een Mangomoment. Fruitimporteur Special Fruit uit Meer steunt het initiatief door tijdelijk zijn mangolabels aan te passen.
Het fenomeen Mangomoment maakt almaar meer naam in de Belgische en Nederlandse gezondheidszorg. KU Leuven maakte zelf een studie over de impact van Mangomomenten en deed hiervoor 120 diepte-interviews.
Vertrouwensband groeit
“Een arts of verpleegkundige moet in de eerste plaats de juiste zorgen toedienen”, zegt professor Kris Vanhaecht, bezieler van het project. “Daarbovenop kunnen Mangomomenten een meerwaarde zijn, op verschillende vlakken. Ze leiden tot een hogere tevredenheid bij patiënten en familie. De zorgverleners voelen zich meer betrokken en de vertrouwensband met de patiënt groeit.”
In het boek Mangomoment, met een klein gebaar naar een warmere zorg vertellen Vlamingen en Nederlanders hun waargebeurde verhalen. Daarnaast delen internationale experts hun visie op de zin en haalbaarheid van Mangomomenten.
“Een inspirerend sociaal initiatief zoals Mangomoment past volledig in onze duurzaamheidsstrategie”, reageert Koen Maes, business development manager bij Special Fruit. “We gebruiken de positieve kenmerken van de mango om Mangomoment nog extra te promoten. We zijn fier op deze langetermijnsamenwerking met KU Leuven, ook zij waren meteen enthousiast om hun concept aan onze BestChoice mango te linken.”