Met de overwinning van André Greipel in de eerste rit in lijn heeft Lotto Soudal zijn eerste succes in de Ronde Van Frankrijk al beet. De beelden worden uitgezonden in maar liefst 175 landen, waar ze dus overal de naam Soudal prominent te zien krijgen. Tel daar nog eens de foto’s in kranten en magazines bij en je krijg een ongelooflijke zichtbaarheid. “Precies voor dat wereldwijde bereik stapten we in de wielersport”, zei marketing en R&D manager Luc Thys afgelopen dinsdag tijdens een interview met Made in Kempen ter gelegenheid van de Tour-ploegvoorstelling.
“Dit is het eerste jaar dat we hoofdsponsor van de ploeg zijn. Vorig jaar stond onze naam bescheiden op de broek. Toen kreeg ik bijvoorbeeld een reactie van een verkoper in Kazachstan die op beelden van de Tour onze naam had gezien. Je moet dus niet vragen hoe groot het bereik is”, aldus Luc Thys. “We zijn trouwens erg complementair met cosponsor Lotto. Zij zijn vooral gefocust op promotie in het binnenland, terwijl het bij ons gaat om de wereldwijde visibiliteit. Samen willen we de Belgische identiteit wereldwijd uitdragen.”
Merk toewijzen
Soudal tekende een zesjarige overeenkomst voor de wielersponsoring, tot 2020, maar blijft vaag over het budget. “We hebben afgesproken met de ploeg om daarover niet te communiceren”, aldus Thys. Of ze dan de return on investment meten? “Nee, op dit ogenblik niet. Waar we wel mee bezig zijn, is de toewijzing. Daarmee bedoel ik dat we de mensen nu aan het vertellen zijn waarvoor de naam Soudal staat. In winkels in Duitsland bijvoorbeeld hebben we levensgrote borden staan van André Greipel met een bus siliconen in zijn hand. Hetzelfde doen we met Tony Gallopin in Frankrijk. Die was trouwens vorig jaar de held van de natie toen hij in de Tour een rit won en ook de gele trui veroverde.”
Bij de ploegvoorstelling sprak ploegleider Herman Frison uit Retie, en dus ook al een Kempenaar, de hoop uit op een snelle ritoverwinning. Die is intussen waarheid geworden. “De ervaring leert dat wanneer je in de Tour een rit wint, het veel makkelijker wordt een tweede en een derde te winnen”, aldus nog Frison. Dat belooft dus voor de komende weken.